Datuk Seri Najib Razak menyifatkan perjanjian perkongsian bernilai RM830 juta antara UMW Group dan Rolls-Royce Plc sebagai sebahagian daripada strategi Rolls-Royce mewujudkan rantaian bekalan global yang berdaya saing, bertaraf dunia di kawasan pertumbuhan.

Perdana Menteri berkata perjanjian 25 tahun bagi mengeluar dan memasang bekas kipas bagi enjin Aero Rolls-Royce Trent 1000 merupakan kerjasama yang digalakkan kerajaan.

"Saya gembira UMW telah dipilih untuk menjadi pembekal Tier 1 di Malaysia kepada Rolls-Royce, dan saya percaya ini mencerminkan keyakinan Rolls-Royce terhadap kekuatan dan kestabilan ekonomi kita, dan kemahiran rakyat kita," katanya.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata demikian dalam ucapan sebelum menyaksikan pemeteraian perjanjian antara konglomerat Malaysia UMW Group dan Rolls-Royce, antara nama paling terkemuka di dunia dalam pembuatan enjin kereta dan aero, di sini pada Rabu.

Rolls-Royce Trent 1000 adalah enjin turbo berkipas, yang dibangunkan daripada enjin siri Trent terdahulu, pada pesawat Boeing 787 Dreamliner dalam penerbangan sulungnya pada Disember 2009.

Perjanjian itu ditandatangani oleh Eksekutif Pembangunan Rangkaian Bekalan (komponen kompresor) Rolls-Royce Mark Prockter dan Pengarah Eksekutif Bahagian Pembuatan dan Kejuruteraan UMW, Megat Shahrul Azmir.

Najib berkata beliau juga gembira UMW akan bekerjasama dengan Majlis Amanah Rakyat (Mara) untuk menubuhkan sebuah pusat latihan untuk menyokong projek dalam usaha mengeluarkan tenaga kerja berkemahiran tinggi.

"Saya berharap ia akan menjadi pusat penting dalam menyediakan pengetahuan teknikal dan pemindahan teknologi rakyat Malaysia, di samping menjana peluang pekerjaan dan perniagaan kepada masyarakat tempatan.

"Kerajaan Malaysia akan sentiasa mengalu-alukan inisiatif dan sokongan seperti ini, dan berharap kemudahan beroperasi sepenuhnya pada 2017," katanya.

Pengerusi Kumpulan UMW Holdings Bhd Tan Sri Asmat Kamaludin berkata kontrak itu memberi lembaran baru bagi UMW Group, dengan tujuan utama untuk menjadikan Malaysia sebagai tempat pembuatan bahagian enjin aeroangkasa pembuatan terkenal di rantau ini.

Ketua Pegawai Operasi (rantaian bekalan) Rolls-Royce Mike Mosley berkata perjanjian strategik itu mewakili satu kejayaan penting bagi Malaysia dalam usaha untuk mewujudkan industri aeroangkasa yang kukuh, seperti yang dibayangkan dalam Pelan Induk Aeroangkasa 2016-2030 negara, di bawah Program Transformasi Ekonomi.

"Dengan komitmen untuk mewujudkan industri aeroangkasa berjaya, Malaysia merupakan sebuah negara yang ideal untuk mencari rakan kongsi pembuatan," katanya.