KUALA LUMPUR:Permintaan kediaman di Selangor menunjukkan peningkatan sebanyak 3.2 peratus pada 2020 berbanding pada 2019 selepas ramai orang berpindah ke perumahan mampu milik di pinggir-pinggir bandar negeri itu susulan pandemik COVID-19.

Laporan tersebut didedahkan oleh portal hartanah, iProperty melalui Portal Demand Analytics membabitkan permintaan hartanah subsale atau sekunder di Malaysia dengan tumpuan khusus di empat negeri termasuk Johor, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Analisis itu buat pertama kali melibatkan empat jenis hartanah iaitu rumah teres, kondominium, kediaman servis serta apartmen.

Menurut Pengurus Besar Penyelesaian Data Pengguna REA Group Asia, Premendran Pathmanathan, Selangor menerima manfaat susulan perpindahan kumpulan berpendapatan rendah (B40) dari Kuala Lumpur, selain trend bekerja dari rumah.

“Kawasan kediaman pinggir bandar menawarkan rumah lebih besar dengan lebih nilai untuk wang pembeli dan telah menyaksikan pertumbuhan permintaan yang begitu pesat.

“Daerah pinggir bandar seperti Puncak Alam, Dengkil dan Semenyih berada di bahagian atas senarai kawasan dengan permintaan tertinggi di Selangor.

“Pencari hartanah Puncak Alam berminat dengan rumah teres bersaiz keluarga antara 1,250 dan 2,000 kaki persegi dengan harga antara RM300,000 dan RM400,000.

“Serendah merekodkan pertumbuhan permintaan tertinggi di Selangor pada 2020,” katanya, di sini pada Selasa.

Jelas beliau, kebanyakan minat tertumpu kepada rumah teres dengan peningkatan peratusan sebanyak 4.3 peratus.

Sementara, Johor pula menunjukkan penurunan paling ketara iaitu sebanyak 12.7 peratus, dengan keempat-empat segmen kediaman merekodkan kejatuhan.

Ia diikuti Pulau Pinang dan Kuala Lumpur masing-masing penyusutan 9.5 peratus dan 1.3 peratus.

Bagaimanapun, permintaan di kawasan pinggir bandar di ketiga-tiga negeri tersebut turut menunjukkan peningkatan dengan Johor menyaksikan Muar dan Batu Pahat merupakan dua kawasan dengan permintaan tertinggi.

BACA: Isu 'overhang': Kediaman tidak terjual bernilai RM42.49 bilion, kekal jadi masalah negara - Rahim & Co 

Bagi Pulau Pinang, Kepala Batas merupakan kawasan dengan permintaan tertinggi, dan Batu Caves mengungguli carta kawasan tertinggi permintaannya di Kuala Lumpur.

Secara keseluruhan, permintaan dalam negara bagi hartanah sekunder pada 2020 jatuh sebanyak 1.3 peratus tahun atas tahun (YoY), kata Premendran.

“Meskipun terdapat penurunan permintaan, rumah teres, kondominium dan kediaman servis menampakkan pertumbuhan positif, masing-masing sebanyak 2.6 peratus, 1.4 peratus dan 2.4 peratus.

“Penurunan permintaan hartanah pada 2020 ini memang telah kami jangka. Wabak COVID-19 telah mengubah cara orang hidup dan bekerja,” jelas beliau.

Bagaimanapun, beliau yakin pasaran hartanah akan pulih selepas vaksin COVID-19 diperkenalkan, selain pengecualian duti setem oleh kerajaan untuk pasaran sekunder di bawah Belanjawan 2021.

"Di samping itu, pengurangan secara beransur-ansur Kadar Dasar Semalaman (OPR) dan pengurangan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan membantu meringankan pembayaran semula pinjaman perumahan. 

"Ini turut mencetuskan minat membeli hartanah terutamanya dalam kalangan kelas pertengahan dan atasan," jelas beliau.