KUALA LUMPUR: Petroliam Nasional Bhd (Petronas) mewujudkan sebuah Pusat Kecemerlangan Kecerdasan Buatan (AI CoE) bagi mempercepat kemajuan penyelesaian teknologi itu menerusi kerjasama dengan jaringan rakan global.

Dalam kenyataan semalam, syarikat minyak dan gas nasional itu berkata pusingan pertama kerjasama melibatkan Baker Hughes, Boston Consulting Group (BCG) dan Microsoft, telah dijalinkan menerusi pemeteraian tiga memorandum persefahaman (MoU) di acara Pameran dan Sidang Kemuncak Petroleum Antarabangsa Abu Dhabi (ADIPEC) 2022, baru-baru ini.

Ketua Pegawai Digital Petronas Aadrin Azly berkata pusat terbabit akan memanfaatkan pelbagai kepakaran daripada sumber dalaman serta penggiat industri lain untuk membangunkan satu ekosistem yang dapat melonjakkan penyampaian nilai selain menyemai bakat AI.

Kemudahan AI CoE itu akan turut membolehkan Petronas bekerjasama dengan rakan-rakannya bagi tujuan inovasi, membangunkan serta potensi pengkomersialan penyelesaian AI dengan saling memanfaatkan teknologi, kepakaran dan pengalaman masing-masing.

Malah, usaha tersebut menjadi langkah dalam memajukan perjalanan berterusan Petronas mengetengahkan penggunaan AI bagi meningkatkan kecekapan, kebolehpercayaan dan keselamatan rantaian nilai tenaga syarikat itu.

Sementara itu, Pengarah Urusan, Rakan Kanan serta Ketua BCG bagi Asia Tenggara Jaime Ruiz-Cabrero menyifatkan kerjasama terbabit akan membawa bersama kepakaran AI syarikat itu serta kemahiran Petronas menggunapakai AI dalam rantaian nilai tenaga berkaitan.

"Kami akan bersama-sama meningkatkan penggunaan AI untuk mencapai nilai bermakna bagi Petronas, sektor tenaga serta Malaysia.

"Ini merupakan langkah penting dalam usaha Malaysia untuk muncul sebagai hab utama bagi bakat AI di rantau ini," katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Urusan Microsoft Malaysia K Raman berkata kajian menunjukkan potensi AI dalam mewujudkan sehingga enam juta pekerjaan baharu di Malaysia menjelang 2030 yang turut membuktikan keperluan melengkapkan tenaga kerja Malaysia dengan kemahiran AI.

-- BERNAMA