KUALA LUMPUR: Mahkamah Rayuan telah membenarkan anak syarikat Parkson Retail Asia Ltd, Parkson Corporation Sdn Bhd, untuk membatalkan saman yang dikemukakan oleh PKNS Andaman Development Sdn Bhd terhadapnya.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia semalam, syarikat tersebut berkata rayuan yang dilakukan oleh PKNS Andaman Development terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Malaya pada 29 Januari 2021 boleh dibatalkan dengan kos RM10,000.

Ini bermakna saman yang dikemukakan oleh PKNS Andaman terhadap Parkson Corporation berhubung dakwaan kegagalan syarikat tersebut membayar sewa ruang runcit di EVO Shopping Mall di Bangi pada Disember 2019, akan terus dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

“Lembaga Pengarah ingin memberi makluman terkini bahawa pada 21 Mac 2023, Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan PKNS terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Malaya pada 29 Januari 2021 yang membenarkan permohonan Parkson Corporation membatalkan saman itu, dengan kos RM10,000 (kira-kira S$2,985) dan telah memerintahkan supaya perkara itu diteruskan untuk perbicaraan di Mahkamah Tinggi Malaya," kata pengerusi eksekutif Parkson Retail Asia, Tan Sri William Cheng Heng Jem dalam kenyataan tersebut.

Parkson Retail Asia disenaraikan di Singapore Exchange merupakan pengendali kedai berjenama Parkson di Malaysia dan Vietnam manakala Parkson Holdings Bhd tersenarai di Bursa Malaysia sebagai pemegang saham terbesarnya dengan lebih kurang 68% pegangan saham.

PKNS Andaman dimiliki oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Andaman Group, sebuah syarikat pembangunan hartanah.

Pada 29 Disember 2019, Parkson Retail Asia mengumumkan di Singapore Exchange dan turut diterbitkan oleh Parkson di Bursa Malaysia bahawa PKNS Andaman, dalam pernyataan tuntutannya bertarikh 13 September dan disampaikan pada 23 Disember tahun yang sama, menuduh Parkson Corporation gagal membayar sewa sebagai diperuntukkan dalam perjanjian penyewaan bertarikh 2 Oktober 2017.

Parkson Corporation berkata PKNS Andaman menuntut daripadanya RM3.66 juta dalam sewa bulanan terakru untuk tempoh dari 2 April 2018 hingga 2 Disember 2019 serta RM182,958 sebulan sehingga ruang runcit itu dipulangkan.

Sebagai alternatif, Parkson Corporation juga boleh membayar PKNS Andaman RM3.84 juta, mewakili sewa terakru dari 27 Februari 2017 hingga 27 November 2019, termasuk RM182,958 sebulan sehingga ruang runcit dipulangkan.

Selain itu, PKNS Andaman menuntut RM1.86 juta sebagai pampasan bagi sumbangannya kepada kos pengubahsuaian gedung serbaneka itu serta mahu ruang runcit itu kembali kepada keadaan asal dalam tempoh 14 hari dari penghakiman dan Parkson Corporation perlu membayar kos mahkamah dan perundangannya.

Bagaimanapun, Parkson Corporation telah menolak dakwaan tersebut dengan mengatakan tiada sewa perlu dibayar kerana PKNS Andaman "gagal memenuhi syarat-syarat terdahulu seperti yang dinyatakan dalam perjanjian penyewaan untuk permulaan sewa dicetuskan".

Parkson Corporation juga berpandangan bahawa tindakan PKNS Andaman memundurkan tarikh permulaan penyewaan dalam notis permulaan “tanpa memenuhi syarat duluan”, adalah menyalahi undang-undang. -DagangNews.com