Sejumlah RM400 juta nilai jualan direkodkan Perusahaan Kecil dan Sederhana serta Mikro (MSMEs) tempatan melalui pelabagai platform e-dagang di bawah Bantuan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) Shop Malaysia Online, menurut MDEC dalam satu kenyataan.

Selain itu Lebih 30,000 MSMEs menyertai platform e-dagang di bawah kempen E-Dagang MSMEs PENJANA yang dilaksanakan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC).

Dua inisiatif itu dilaksanakan MDEC dengan peruntukan RM140 juta bagi membantu merancakkan pemulihan ekonomi Malaysia dengan membantu MSMEs menjalankan perniagaan secara digital selain merancakkan pembelian dalam talian.

“Kempen e-dagang MSMEs PENJANA memasuki fasa terakhir (berakhir 30 September), ia telah memanfaatkan lebih 90,000 MSMEs baharu dan sedia ada melalui latihan penyertaan, subsidi penjual dan sokongan jualan di bawah 20 platform e-dagang.

“Melalui kempen ini, MDEC menyediakan kaedah untuk membantu mereka dalam persekitaran perniagaan baharu dan menyediakan peluang mengembangkan perniagaan mereka di pasaran domestik serta berpeluang mengembangkan perniagaan mereka ke luar negara," kata Ketua Pegawai Eksekutif MDEC, Surina Shukri.

Sementara itu di bawah inisiatif PENJANA Shop Malaysia Online, sejumlah lima juta pelanggan menerima manfaat melalui promosi yang dilaksanakan platform e-dagang.

“Melalui inisiatif ini, baucer diskaun diberikan oleh platform e-dagang terlibat untuk pelanggan mereka," katanya.