KUALA LUMPUR: Saham UMW Holdings Bhd, yang pertama kali disenaraikan di bursa saham tempatan pada 1970, akan digantung daripada dagangan di bursa saham tempatan pada Jumaat depan, pada 9 Feb 2024.

Ia pertama kali disenaraikan di bursa saham, kemudian dipanggil Bursa Saham Kuala Lumpur, sebagai United Motor Works (Malaysia) Holdings Bhd.

Diasaskan pada 1917 oleh Chia Yee Soh, ia bermula sebagai sebuah bengkel baik pulih automotif di Orchard Road, Singapura, dikenali sebagai United Motor Works.

Tarikh 9 Februari 2024 ia akan berada di bawah payung gergasi industri dan automotif, Sime Darby.

Tarikh itu menandakan lima hari pasaran selepas tarikh tutup lanjutan tawaran pengambilalihan oleh Sime Darby, yang ditutup pada 31 Januari 2024.

Pada tarikh tutupnya, Sime Darby memegang 98.86% saham UMW Holdings.

Pada Disember 2023, Sime Darby melancarkan tawaran am mandatori (MGO) untuk saham yang tidak dimilikinya dalam UMW Holdings.

Ini berikutan pembelian 61.18% pegangan ekuiti dalam UMW Holdings daripada syarikat induknya Permodalan Nasional Bhd pada harga RM3.57 bilion, bersamaan RM5 sesaham.

Setelah selesai perjanjian itu, Sime Darby melancarkan MGO untuk baki 38.82% kepentingan untuk sekitar RM2.27 bilion, dengan tujuan menswastakan UMW.

Sehingga 30 Sept 2023, UMW Holdings mencatat keuntungan bersih sebanyak RM611.1 juta berbanding pendapatan RM13.7 bilion.

Perniagaannya termasuk automotif, perindustrian, peralatan berat, marin & kuasa, pembuatan dan kejuruteraan dan pengeluar komponen untuk industri aerangkasa.

Permodalan pasarannya pada masa ini berjumlah RM5.74 bilion, dengan harga sahamnya didagangkan pada RM4.92 sesaham. -DagangNews.com