KUALA LUMPUR: Samsung Engineering mengumumkan ia telah memenangi kontrak AS$680 juta daripada Sarawak Shell Berhad (SSB) untuk membangunkan loji gas darat (OGP) untuk projek Rosmari Marjoram di Bintulu, Sarawak.

Samsung Engineering yang merupakan satu daripada firma kejuruteraan terkemuka dunia berkata, projek itu akan dilaksanakan dalam dua fasa, skop terhad sebelum SSB memperoleh FID untuk projek Rosmari Marjoram, dengan baki skop akan dilaksanakan selepas SSB mendapat FID.

“Loji OGP akan mempunyai kapasiti untuk memproses sehingga 800 juta kaki padu gas setiap hari.

“Samsung Engineering akan melaksanakan projek OGP pada EPCC (kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan) asas. RFSU projek OGP (Bersedia untuk Permulaan) dijangka dapat dicapai pada penghujung 2025,” katanya dalam kenyataan, di sini, pada Rabu.

Samsung Engineering berkata, ia mampu mendapatkan kontrak ini selepas bersaing dan berjaya muncul sebagai pembida yang berjaya dari dwi Front End Engineering dan Reka Bentuk (FEED).

Selain itu, Samsung Engineering mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam melaksanakan projek gas di Malaysia dan kini sedang melaksanakan Projek Metanol Sarawak dan membangunkan Projek H2biscus Green Hydrogen/Ammonia di Sarawak.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Samsung Engineering Sungan Choi berkata, rekod prestasi, kepakaran serantau serta pelaburan mampan di Sarawak, digabungkan dengan strategi pihaknya untuk mengambil bahagian dari peringkat FEED dan bersedia untuk melaksanakan penyelesaian menyeluruh dalam EPCC, terbukti sebagai strategi yang betul, supaya Shell yakin menyerahkan projek di Sarawak kepada pihaknya.

“Kami berbesar hati dan berbesar hati untuk menyampaikan loji gas yang moden, canggih dan premium untuk Shell di Sarawak,” tambahnya.

Syarikat itu juga sedang meneroka lebih lagi untuk mendapatkan peluang perniagaan baharu dengan mengumpul pengalaman dalam pasaran gas dan akan terus mendapatkan tambahan pengalaman dalam melaksanakan projek penukaran FEED kepada EPC.

Selain itu, ia akan berusaha untuk mengembangkan penyertaan masa depannya dalam FEED tambahan serta EPC projek di Malaysia. - DagangNews.com