Kerajaan Sarawak sekali lagi lebih komited dalam usaha memberdayakan komuniti pintar kepada rakyat.

Ini sekali gus dapat mendedahkan rakyat terhadap ekonomi yang bertaraf digital khususnya kepada komuniti setempat.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Sabariah Putit menjelaskan bahawa usaha kerajaan Sarawak bersama Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) dan Smart Multimedia Authority (SMA) kali ini lebih meriah dengan mengadakan Program Old Kuching Smart Heritage (OKSHE) dengan tema memberdayakan komuniti pintar.

Komuniti setempat juga diberi peluang untuk mempamerkan produk warisan mereka seperti kek lapis, makanan tradisional tempatan serta produk perubatan tradisional dan juga kraftangan, tambah Dr Sabariah.

Selain itu, beliau memberitahu program ini juga diadakan serentak secara kerjasama dengan pihak yang terlibat dalam usaha kerajaan negeri bagi memperkasa komuniti pintar khususnya kepada usahawan kecil selari dengan peradaran teknologi masa kini.

"Ini merupakan program yang ulung kita adakan serentak secara kerjasama kerana kita rasakan ini selaras dengan usaha kerajaan negeri di dalam memberdayakan ataupun empowering smart community memperkasa komuniti pintar. Ini yang kita rasakan boleh dirasai oleh kominiti setempat terutama sekali penduduk di bandar Kuching," kata Sabariah.

Jelas beliau, ekspo pameran agensi kerajaan secara khususnya bertujuan untuk membuka ruang kepada warga kota untuk lebih memahami peranan dan fungsi sesebuah agensi secara lebih dekat. Beliau berkata demikian semasa merasmikan 'Ekspo Pameran dan Ekspo Komuniti Warisan Pintar' pada Isnin di Waterfront, Kuching.

Program ini berlangsung pada 25 Mac hingga 30 Mac tahun ini di Waterfront Kuching.