KUALA LUMPUR: Scomi Group Bhd yang berstatus syarikat Nota Amalan 17 (PN17) telah diberikan satu lagi pusingan penangguhan tetapi masih terdedah kepada risiko dinyahsenarai jika gagal membuat pembayaran penyelesaian RM8 juta.

Penyedia perkhidmatan minyak dan gas yang bermasalah itu berkata Bursa Securities telah memberikan lanjutan enam bulan lagi kepada syarikat itu untuk mengemukakan pelan penyusunan semulanya, menukar tarikh akhir kepada 31 Mei daripada 30 Nov tahun lepas.

Bagaimanapun, Bursa Securities melampirkan syarat kepada talian hayat baharu Scomi ini, iaitu syarikat perlu membayar sejumlah RM8 juta kepada Malayan Banking Bhd (Maybank) menjelang 15 Mac ini.

Jika Scomi gagal memenuhi syarat tersebut, syarikat akan dinyahsenarai dalam masa dua hari pasaran selepas pengawal selia bursa dimaklumkan.

Scomi juga akan dinyahsenarai jika gagal menyerahkan pelan penyusunan semula untuk kelulusan menjelang tarikh akhir yang dilanjutkan, kata Scomi dalam makluman di Bursa Malaysia.

Menurut Scomi, salah satu pertimbangan tertentu Bursa Securities mengambil kira ke arah menyediakan lanjutan itu ialah representasi syarikat bahawa pembiayaan untuk jumlah penyelesaian RM8 juta itu boleh dimuktamadkan selepas skim pengaturan dan pembinaan semulanya dengan pemiutang tidak bercagarnya diluluskan oleh mahkamah.

Syarikat itu memperoleh perintah sekatan mahkamah pada 19 Disember 2022 selepas cadangan skim pengaturannya diluluskan oleh majoriti pemiutangnya dalam mesyuarat yang dipanggil mahkamah.

Scomi terjerumus ke dalam status PN17 pada Disember 2019, selepas tebaran ekuiti pemegang sahamnya susut di bawah 25% daripada modal saham terbitannya dan ekuitinya turun di bawah RM40 juta, berdasarkan keputusan kewangannya bagi suku berakhir 30 Jun 2019.

Saham Scomi telah digantung daripada dagangan pada 20 April tahun lepas selepas Bursa Securities menolak permintaannya untuk lanjutan masa untuk mengemukakan pelan regularisasinya.

Saham itu mengelak daripada dinyahsenarai dua hari kemudian, selepas ia mengemukakan rayuan. - DagangNews.com