KUALA LUMPUR: Syarikat penyedia perkhidmatan kejuruteraan bersepadu global, Serba Dinamik Group Bhd berhasrat menubuhkan anak syarikat baharu untuk menceburi industri angkasa pada suku ketiga tahun ini.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah berkata, anak syarikat itu akan menguruskan penglibatannya dalam industri tersebut melalui peningkatan kapasiti dan perkongsian dengan pelbagai agensi serta pemain antarabangsa.

“Walau bagaimanapun, ketika pertumbuhan perniagaan dan industri berkembang, kami akan melihat keperluan perniagaan dan mencari penyelesaian terbaik yang dapat memberi manfaat kepada syarikat dalam memastikan kelangsungan perniagaan," katanya dalam sesi wawancaranya bersama Bernama.

Terbaharu, kumpulan perkhidmatan tenaga itu mengumumkan kerjasama dengan Agensi Angkasa Malaysia (MYSA) untuk memperkukuh lagi perkembangan ekonomi dan industri ruang angkasa di Malaysia.

Kumpulan itu turut menyifatkan Malaysia masih belum terlibat dalam ekonomi ruang angkasa baharu walaupun sudah bersedia untuk melakukannya.

Dalam pada itu, MYSA turut mengambil inisiatif melalui Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) untuk memperkenalkan Rang Undang-Undang (RUU) Lembaga Angkasa Malaysia 2020 yang dibentangkan untuk bacaan pertama tahun lalu.

Dalam perkembangan sama, Mohd Karim berkata, rancangan Serba Dinamik untuk menceburkan diri dalam ekonomi ruang angkasa bagi menghubungkan teknologi maklumat dan komunikasi.

Ini kerana, jelas beliau, ia merupakan salah satu kecekapan teras dalam syarikat menerusi penyambungan internet ke kawasan, khususnya yang masih tidak mempunyai sambungan internet di negeri yang dibekalkan atau tidak dibekalkan teknologi satelit.

"Ini penting untuk menyokong pelbagai inisiatif syarikat mengenai jurang teknologi yang memerlukan sambungan jalur lebar dan internet untuk merealisasikan penggunaannya," tambahnya.

Mohd Karim turut berkata, penyediaan kemudahan dan infrastruktur itu secara tidak langsung membuka pasaran lebih besar untuk industri berkaitan di bawah Revolusi Industri Keempat (IR4.0).

"Ini turut menyumbang kepada pembangunan negara bangsa yang merupakan hasrat kerajaan pada dalam menyediakan hubungan dengan masyarakat,”jelasnya.

Tambahnya, peranan MYSA adalah memberi sokongan dan nasihat teknikal kepada syarikat dalam membantu Serba Dinamik merealisasikan objektifnya dan menembusi pasaran ekonomi ruang angkasa.

Serba Dinamik juga telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan SWISSto12, yang merupakan pakar dalam teknologi pembuatan komponen untuk digunakan dalam satelit melalui percetakan 3D berpusat di Switzerland. 

Melalui kerjasama itu, Serba Dinamik akan meningkatkan kemampuannya dalam bidang kejuruteraan bernilai tinggi yang diperlukan untuk menyokong ekonomi ruang angkasa.

Mohd Karim berkata, Serba Dinamik juga akan memupuk tenaga kerja dengan memberikan latihan dan pendidikan bagi mewujudkan kemahiran profesional untuk industri angkasa, sekali gus memastikan Malaysia mempunyai tenaga kerja diperlukan untuk menyokong industri ini.

"Kami juga akan berusaha berkongsi pengetahuan dari pemain industri menerusi kerjasama dengan pemain antarabangsa dalam bidang ini. Ia akan membantu syarikat memperoleh kemampuan kejuruteraan bernilai tinggi dalam memastikan Serba Dinamik menjadi salah satu pemain utama dalam industri angkasa lepas,” katanya.

Serba Dinamik juga akan meneruskan perniagaan minyak dan gas dan melihat ekonomi ruang angkasa itu sebagai salah satu penyumbang pendapatan syarikat.

Ditanya sama ada kumpulan itu merancang untuk keluar dari perniagaan minyak dan gas dengan usaha baru itu, Mohd Karim berkata, Serba Dinamik akan mengekalkan kehadirannya dalam industri berkenaan.

"Kehadiran Serba Dinamik dalam minyak dan gas akan berterusan dan ekonomi ruang angkasa akan masuk sebagai penyumbang utama pendapatan kumpulan ini. Serba Dinamik akan bertambah besar dan kuat dengan bahagian baru ini yang akan memastikan kelestarian kumpulan," ujarnya lagi.