LONDON: Battersea Power Station menerima lebih 11 juta pengunjung dan kini membuka lebih 35 kedai, kedai makan dan tempat riadah baharu sejak bangunan tersenarai Gred II itu dibuka kepada orang ramai buat kali pertama dalam sejarah pada 14 Oktober tahun lepas.

Battersea Power Station dimiliki oleh konsortium syarikat-syarikat Malaysia terdiri daripada Permodalan Nasional Bhd (PNB), Sime Darby Property, SP Setia Bhd, dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Pembukaan kedai di kejiranan tepi sungai baharu yang menarik untuk London sejak Oktober lalu termasuk dewan makan berkeluasan 24,000 kaki persegi, Apple Battersea, Bounce Ping Pong, Lego, The Cinema in the Power Station, ME+EM, Scamp & Dude, MALIN+GOETZ, Arc’teryx, Office Shoes, M&S Foodhall, A.P.C., NOCI Pasta, Jigsaw, Penhaligon’s, Under Armor dan banyak lagi.



Pengalaman unik lif kaca setinggi 109 meter di cerobong asap ikonik Battersea Power Station, Lift 109 yang dibuka pada November tahun lepas telah dinaiki hampir 20,000 kali, dengan mengembara sejauh 2000 km yang mana adalah dua kali panjang United Kingdom (UK).

Tarikan ini juga telah menganjurkan beberapa siri acara jualan sebagai sebahagian daripada tawaran 'Lift 109 Lates' termasuk 'Sundown Sessions' dan 'Full Moon Manifestation Workshops'.

Battersea Power Station juga menjadi destinasi pilihan pertama bagi jenama untuk menjadi tuan rumah berskala besar, termasuk Aperol Spritz Aperidisco pop-up, dan pertunjukan bunyi dan cahaya khas  jenama jam tangan terkenal dunia Jaeger-LeCoultre yang menampilkan jam tangan baharu runut bunyi, digubah khas untuk persembahan itu, oleh pemuzik TØKIO M¥ERS.

Battersea Power Station telah diumumkan menjadi satu-satunya zon rasmi peminat London bagi Sukan Olimpik Paris 2024 berikutan kejayaan bertemakan sukan dan permainan baharu acara kejiranan, The Battersea Games.'

Mewujudkan lagi stesen janakuasa itu sebagai destinasi penggunaan campuran yang meriah, 565,000 kaki persegi pejabat ruang di Battersea Power Station telah diduduki oleh Apple, SharkNinja dan The Engine Room, sebuah ruang kerja bersama yang inovatif oleh IWG.



Tawaran pejabat Battersea Power Station akan berkembang lagi pada 2023 dengan penyiapan 50 Electric Boulevard, bangunan pejabat canggih seluas 200,000 kaki persegi yang direka oleh arkitek terkenal di dunia, Foster + Partners.

Tempat kerja BREEAM Outstanding telah direka bentuk dengan kesejahteraan dan teknologi pintar tanpa geseran di tengah-tengahnya, termasuk taman bumbung bandar komunal seluas 1,800 kaki persegi dan 4,000 kaki persegi kemudahan astaka dengan pokok dan lampu langit gergasi.

Ketua Pegawai Eksekutif Battersea Power Station Development Company (BPSDC), Simon Murphy berkata, pembukaan Battersea Power Station pada Oktober 2022 selepas sedekad dengan pemulihan transformasi berhati-hati adalah pencapaian yang luar biasa, dan bukti komitmen daripada pemegang saham mereka.

"Sungguh mengagumkan untuk menyaksikan Battersea Power Station menjadi tebing sungai yang bertenaga dan kejiranan berkembang maju pada hari ini, dan kami berbangga kerana mencapai kejayaan menyambut lebih 11 juta pengunjung.

"Kami tidak pernah berdiam diri dan akan terus mengembangkan apa yang ditawarkan oleh pusat bandar baharu inipada bulan dan tahun akan datang," katanya. - DagangNews.com