KUALA LUMPUR: Syarikat peneraju bunker minyak terkemuka Malaysia, Straits Energy Resources Berhad yang tersenarai di Pasaran ACE telah mengukuhkan lagi kemasukannya ke dalam landskap 5G dengan pelantikan pakar telekomunikasi, Sunny Ho Khin Choy untuk menerajui anak syarikat tidak langsungnya Straits CommNet Solutions Sdn Bhd.

Sunny Ho, yang telah mengetuai pelbagai bahagian penting dalam Digital Nasional Berhad, Axiata's Edotco, Nokia Malaysia dan Ascom, antara lain, akan menerajui usaha Straits ke dalam ruang digital dipacu 5G dan Internet of Things (transformasi IoT) industri minyak dan gas serantau (O&G).

Sunny Ho akan menerajui Straits CommNet untuk meneroka peluang perniagaan infrastruktur dan komunikasi rangkaian tanpa wayar yang luas dalam pelancaran 4G dan 5G di Malaysia dan serantau, memperluaskan lagi pendedahan perniagaan dan aliran hasil Kumpulan.

Pelantikannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Straits CommNet berkuat kuasa 3 Februari 2022 diumumkan kurang daripada tiga bulan selepas Straits bergabung dengan Baicells Technologies Co. Ltd yang berpangkalan di Texas, yang menyediakan 4G Evolusi Jangka Panjang (LTE) dan 5G yang inovatif Penyelesaian capaian Radio Baharu (NR) dalam inisiatif kerjasama pertamanya.

Dengan 30 tahun pencapaian dalam bidang telekomunikasi dan transformasi digital, Sunny Ho mempunyai rekod prestasi yang sudah terbukti dalam jualan serantau, permulaan perniagaan dan pemulihan, pengurusan projek serta pemasaran dan penjenamaan produk, terutamanya dalam industri mudah alih, wayarles dan ketersambungan.

Pengalamannya yang luas akan menjadi aset penting kepada Straits, yang telah pun mempercepatkan pemulihan selepas wabak COVID19.

Penglibatan terakhir Sunny Ho sebelum menyertai Straits CommNet adalah dalam Digital Nasional Berhad (DNB), sebuah entiti milik kerajaan Malaysia yang diberi mandat untuk menggunakan rangkaian dan infrastruktur 5G di seluruh negara.

Beliau bertanggungjawab dalam perancangan dan pelaksanaan produk dan memastikan produk tersebut menyokong semua strategi dan matlamat perniagaan DNB.

Sunny Ho memegang Ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Elektrik, dengan minor dalam Kejuruteraan Telekomunikasi dan Komputer dari Universiti Louisiana, Amerika Syarikat.

Sementara itu, John Ho Soon Choy juga telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Operasi Straits CommNet berkuat kuasa 3 Januari 2022.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam Sains Komputer dari Universiti Louisiana, Amerika Syarikat.

Dengan lebih 32 tahun pengalaman dalam industri IT, John Ho pernah mengetuai pasukan MIS/IT yang menyediakan sokongan terhadap infrastruktur SAP dan IT untuk F&N dan Yeo’s Malaysia dan Indonesia.

Beliau adalah pakar dalam penstrukturan semula IT, menambah baik proses sistem dan mencapai pengoptimuman kos.

Pengarah Urusan Straits Energy Resources Berhad, Datuk Seri Ron Ho Kam Choy  berkata, pihaknya mengalu-alukan Sunny Ho dan John Ho, yang mana kedua-duanya merupakan pengarah Straits CommNet, ke dalam pasukan pengurusan.

‘’Pelantikan itu akan segera meletakkan kami pada landasan pantas untuk bertapak kukuh dan mantap dalam pasaran 5G dan O&G IoT.

‘’Melalui penyertaan aktif kami dalam industri minyak dan gas, kami mendapati terdapat banyak bidang peluang yang kurang dimanfaatkan dari segi pendigitalan dan IoT,’’ katanya.

Dengan banyak proses dan fungsi kekal dilaksanakan secara tradisional atau didigitalkan secara minimum, Straits mahu menjadi pencetus perubahan dengan menggabungkan teknologi didayakan 4G dan 5G seperti IoT ke dalam proses harian dalam industri.

Matlamat utama adalah untuk meningkatkan produktiviti dan menjadikan proses lebih cekap.

‘’Susulan kerjasama kami dengan Baicells Technologies, kami berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk melancarkan perkhidmatan kami dan di bawah pimpinan Sunny Ho, saya optimis bahawa kami akan dapat memanfaatkan peluang yang tepat dan mengembangkan segmen baharu ini menjadi satu segmen yang penting. penjana pendapatan untuk Kumpulan,’’ ujarnya.

Pada 16 November 2021, Straits memeterai Memorandum Persefahaman dengan Baicells Technologies untuk bekerjasama dan memacu peluang perniagaan komunikasi rangkaian wayarles yang semakin berkembang bagi pelancaran 4G dan 5G serta transformasi digital industri O&G melalui IoT di Malaysia dan serantau.

Visi Baicells Technologies iaitu “Connect the Unconnected” telah membawa kepada penubuhan pejabat di lima daripada tujuh benua dan pembangunan 300 paten sejak penubuhannya pada 2014.

Baicells Technologies kini mempunyai lebih 700 rangkaian LTE persendirian di seluruh dunia, dengan peratusan besar daripada rangkaian dipercayai yang beroperasi di Amerika Utara. – DagangNews.com