KUALA LUMPUR: Gabungan syarikat-syarikat penerbangan di bawah Capital A Bhd yang merangkumi AirAsia Malaysia, AirAsia Thailand, AirAsia Indonesia dan AirAsia Filipina terus mencatatkan faktor muatan yang kukuh sebanyak 89 peratus pada suku ketiga berakhir 30 Sept 2023.

Kumpulan penerbangan dan gaya hidup digital itu telah membawa 14.7 juta penumpang di belakang kapasiti 16.5 juta tempat duduk melalui 152 pesawat yang beroperasi semasa suku ketiga 2023.

"Permintaan perjalanan tinggi yang konsisten selepas pandemik telah menghasilkan pertumbuhan dari tahun ke tahun yang mantap dengan peningkatan tiga mata peratusan dalam faktor muatan, mencapai pertumbuhan hampir 50 peratus dalam penumpang yang dibawa, manakala kapasiti tempat duduk menokok hampir 45 peratus," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Setakat ini, volum penumpang syarikat penerbangan yang disatukan itu telah pulih 76 peratus berbanding sembilan bulan pertama 2019, melepasi pemulihan kapasiti keseluruhan sebanyak 73 peratus dalam tempoh yang sama.

Semua syarikat penerbangan di bawahnya mencatatkan faktor muatan tinggi selepas didorong oleh pertumbuhan dalam tempat duduk antarabangsa yang dijual.

"AirAsia Filipina mendahului dengan pertambahan 368 peratus dari tahun ke tahun yang luar biasa dalam penumpang antarabangsa yang dibawa, menerbangkan lebih 354,000 penumpang.

"Ini diikuti oleh AirAsia Thailand yang membawa 1.8 juta penumpang antarabangsa, naik 164 peratus dari tahun ke tahun. AirAsia Malaysia serta AirAsia Indonesia kedua-duanya menunjukkan pertumbuhan 100 peratus dari tahun ke tahun, masing-maisng kepada 3.1 juta dan 1.1 juta penumpang antarabangsa," katanya.

Capital A ketika mengulas mengenai segmen digitalnya berkata airasia MOVE, yang dijenamakan semula baru-baru ini daripada airasia Superapp, mencapai rekod baharu sejumlah 15.4 juta purata pengguna aktif bulanan, melonjak sebanyak 61 peratus dari tahun ke tahun.

"Ini telah membawa kepada satu lagi tahap tertinggi baharu iaitu 8.3 juta transaksi, meningkat sebanyak 65 peratus dari tahun ke tahun," katanya lagi.

Mengenai BigPay, ia berkata pengguna berkad menokok sebanyak 14 peratus dari tahun ke tahun sehingga mencapai 1.5 juta pengguna, manakala nilai transaksi kasar juga telah menunjukkan kemajuan yang menggalakkan, bertambah sebanyak 24 setiap sen dari tahun ke tahun dengan pertumbuhan yang lebih luas merentasi semua produknya.

Dalam segmen logistik, Teleport terus memberikan prestasi suku tahunan yang sangat baik dalam metrik operasi terasnya.

"Untuk segmen kargo, kami menghantar 57,309 tan, kenaikan 115 peratus dari tahun ke tahun dan kejayaan ini digariskan lagi oleh kadar penggunaan kompartmen perut yang sihat sebanyak 15 peratus (naik daripada 12 peratus dari tahun ke tahun), satu pencapaian yang dimungkinkan melalui pemulihan penerbangan antarabangsa, yang kemudian, meningkatkan kapasiti perut yang boleh digunakan dengan ketara," katanya.

Sementara itu, segmen penghantaran terus mencatatkan pertumbuhan yang mengagumkan, menyampaikan 7.4 juta bungkusan pada suku ketiga 2023, katanya.

"(Tahun) sehingga kini, ia telah menghantar 17.9 juta bungkusan, lebih daripada dua kali ganda tahap yang dicapai pada tahun kewangan 2022," tambahnya lagi.

-- BERNAMA