KUALA LUMPUR: Bermula Mac ini, Toyota Tour akan mengembara ke seluruh negara dengan misi menjadi platform buat pemain golf mengasah bakat dan kebolehan bagi bersaing di peringkat yang lebih tinggi.

Musim Toyota Tour tahun ini akan bermula dengan Piala Tun Ahmad Sarji di Saujana Golf & Country Club pada 8-11 Mac, diikuti lapan kejohanan tertutup sebelum berakhir dengan Kejohanan Toyota pada 14-17 November.

"Sebagai sebuah syarikat mobiliti, kami menyokong inisiatif yang menggalakkan kami untuk bergerak maju ke hadapan, seperti Toyota Gazoo Racing dan larian Start Your Impossible.

"Toyota Tour adalah nilai tambah yang sangat dialu-alukan kerana kami melihat banyak sinergi antara golf dan Toyota," kata Presiden UMW Toyota, Datuk Ravindran K, ketika ditemui di majlis pelancaran Toyota Tour di Kuala Lumpur Golf & Country Club, Selasa lalu.

Falsafah 'kaizen' yang menjadi pegangan syarikat turut dipersembahkan dalam Toyota Tour di mana pemain harus sentiasa berusaha memberi yang terbaik dan mengejar kesempurnaan sebelum diberi ganjaran.

"Di Toyota, kami didorong oleh semangat dan penambahbaikan berterusan, contohnya memperhalusi perincian kecil demi mendapatkan prestasi terbaik, yang kami gelar kaizen.

"Pemacuan untuk kesempurnaan ini juga terdapat dalam golf dan merupakan satu nilai yang kami mahu sokong," ujarnya.

Toyota Tour, yang merupakan kerjasama Jelajah Golf Profesional Malaysia (PGM), UMW Toyota Motor dan MST Golf, bukan sahaja akan menyediakan platform kompetitif tetapi juga akan mengangkat sukan golf profesional di Malaysia dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan venue berkelas dunia.

"Toyota Tour berhasrat untuk memartabatkan golf profesional di negara ini dengan menjadikannya lebih lumayan dengan venue lebih premium.

"Kami berharap ini akan menggalakkan dan mencungkil lebih ramai bakat tempatan termasuk anak muda," katanya lagi.

Kejohanan pertama menawarkan hadiah RM230,000 (RM200,000 bagi kategori lelaki dan RM30,000 bagi kategori wanita), diikuti dengan lapan kejohanan dengan hadiah RM210,000 (RM180,000 bagi kategori lelaki dan RM30,000 bagi kategori wanita). Ia akan disertai pemain golf profesional negara yang memegang kad Jelajah PGM, bersama dengan slot khusus untuk pemain amatur serta jemputan khas penaja.

Sementara itu, Kejuaraan Toyota akan menawarkan hadiah bernilai RM350,000 dengan padang campuran yang terdiri daripada pemain dari Toyota Tour dan beberapa pemain golf terkemuka rantau ini dari Jelajah Pembangunan Asia (ADT), bersama jemputan khas penaja.

Selain acara utama, terdapat dua Kejohanan Kelayakan Jelajah Toyota untuk pemain yang tidak memegang kad lawatan.