KUALA LUMPUR:Kerajaan berjaya mengekalkan sasaran defisit fiskal pada 5.4 peratus bagi 2021 meskipun menambah RM500 juta ke dalam Belanjawan 2021 disebabkan pertambahan pengumuman baharu, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

"RM500 juta tidak terlalu tinggi dalam konteks RM322.5 bilion (peruntukan Belanjawan 2021).

"Penambahbaikan ini adalah sangat kecil untuk kita pastikan defisit kekal pada 5.4 peratus tahun depan," katanya dalam laporan The Edge.

Zafrul pada masa sama berkata kerajaan sedang menilai serta mengkaji cara terbaik untuk kerajaan memungut kembali hasil setelah berbelanja besar untuk Belanjawan 2021.

"Pengembangan asas percukaian sedang dikaji namun tempoh masa (pelaksanaan) itu adalah amat penting.

"Kita perlu mempertimbangkan soal rakyat, ekonomi, kos sara hidup, harga barangan dan beberapa faktor lain.

"Ia harus dilakukan sebaik mungkin," katanya.

Mengulas berkaitan impak perluasan jumlah ahli yang layak membuat pengeluaran akaun satu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di bawah inisiatif i-Sinar, Zafrul berkata jika ia memerlukan KWSP untuk mengimbangi kembali portfolio pelaburan mereka, ia akan dilakukan sebaik mungkin.

"Jika wujud keperluan untuk KWSP mengimbangi semula portfolio mereka, ia akan dilakukan dengan baik supaya ia tidak mempunyai impak kepada strategi jangka panjang," katanya,

Sementara itu Zafrul akui tidak mengetahui sekiranya Belanjawan 2021 akan lulus undian peringkat jawatankuasa selepas ia diluluskan di peringkat dasar.