Antara usaha melaksanakan perubahan dalam kalangan masyarakat India khususnya wanita, parti politik terbesar mewakili kaum itu, MIC menganjurkan satu program pembangunan usahawan di Kuala Langat, di sini.

Presiden MIC, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata program ini diharap dapat membantu meningkatkan pendapatan keluarga bagi mereka yang berpendapatan rendah.

Jelasnya, program ini merupakan sebahagian daripada Indeks Prestasi Kumulatif, (KPI) Sayap Wanita parti itu.

“Ini salah satu KPI bahagian wanita MIC, untuk membawa transformasi keluarga melalui ketua keluarga, iaitu ibu.

“Usaha ini juga bagi membolehkan mereka untuk meningkatkan pendapatan keluarga memandangkan kebanyakan mereka adalah suri rumah dan mereka tidak boleh melibatkan diri dalam kerja-kerja sepenuh masa, kerana tanggungjawab mereka sebagai ibu dan isteri,”jelasnya.

Beliau ditemui selepas merasmikan program "We Stich" anjuran Persatuan Maju Kehadapan Malaysia dengan kerjasama MIC, dan Skop Cadangan & Inisiatif Badan Bukan Kerajaan Jabatan Perdana Menteri, (SEDIC) di Taman Sri Putra Banting, pada Ahad.

Jelasnya lagi, selepas empat bulan program itu dilancarkan, kira-kira 50 wanita yang menyertai program itu di kawasan perumahan Taman Sri Putra dan berjaya menguasai kemahiran menjahit dengan baik.

Beliau juga berharap program ini mendapat sokongan daripada rakyat memandangkan kejayaan program ini juga bergantung kepada pasaran dan permintaan sedia ada.

Sementara itu, penganjur program, S. Paraksakthi, memberitahu tenaga pengajar program ini terdiri daripapa golongan pemacu industri berpengalaman.

"Kami menawarkan kepada peserta untuk mempelajari skil menjahit ini sehingga mereka boleh pasarkan hasil jahitan baju korporat mereka di samping menjana pendapatan yang stabil.


Bagi peserta pula, selain mempelajari kemahiran menjahit, ia turut mengasah kemahiran berkomunikasi dan seterusnya membina keyakinan untuk memasarkan produk.

"Selain daripada menjahit, kami mula berani untuk berbual dengan masyarakat. Kalau tidak, seperti dahulu kami hanya duduk di rumah,” kata S. Sithradebi, yang bekerja di Majlis Perbandaran Sepang.

Sementara itu, bagi R. Janagy beliau juga sependapat dengan Sithradebi bahawa kursus ini menjadikannya lebih berkeyakinan untuk memasarkan produknya.

“Tenaga pengajar kami memberi semangat untuk kami berani memasarkan produk kami. Sekarang saya lebih berani untuk membuat tempahan berbanding dahulu.

“Guru kami juga memberi semangat untuk kami menguasai kepakaran menjahit dengan lebih baik,” tambahnya lagi.