Pada Selasa lalu, Microsoft mengumumkan pengeluaran Xbox One generasi baru yang dinantikan sebagai sebuah hub hiburan di rumah yang menjangkau permainan video.

“Generasi baru kini berada di ruang tamu anda,” kata Don Mattrick, ketua bisnes hiburan interaktif Microsoft, mengeluarkan versi terbaru permainan popular itu.

Menurut Mattrick, permainan tersebut dikuasakan dengan perisian yang membolehkan penukaran segera diantara permainan, televisyen dan pelayaran internet. Dilengkapi juga aplikasi Skype untuk panggilan video dalam talian.

Dilengkapi aksesori pengesan pergerakan kinect dan bunyi yang akan mengenalpasti pengguna dan bertindak dengan segera kepada arahan yang dicakapkan menggunakan bahasa yang mudah, menurut eksekutif Microsoft.

“Ini merupakan permulaan generasi baru permainan video dan hiburan generasi baru TV pintar,” kata eksekutif unit hiburan Microsoft Yusuf Mehdi.

Permainan video yang mendapat sambutan hangat dari peminat Xbox termasuk “Call of Duty Ghosts” dan “FIFA” juga direka untuk konsol terbaru itu.

Satu permainan sains fiksyen “Halo” digunakan untuk penggabungan televisyen dan permainan video dalam Xbox One.

Pengarah filem terkenal Steven Spielberg menandatangani untuk menghasilkan siri aksi televisyen dengan kerjasama pembuat permainan video 343 Studio.

“Bagi saya, ’Halo’ merupakan peluang terbaik untuk berada di persimpangan di mana teknologi dan penghasilan mitos bersatu bagi menghasilkan sesuatu yang menarik,” kata Spielberg.

Xbox One akan dilancarkan dalam tahun ini, kata Nattrick yang tidak mendedahkan perincian harga.

Microsoft telah menjual 77 juta Xbox 360 sejak dipasarkan lewat 2005. Saingannya iaitu Sony juga berjaya menjual PlayStation 3 dalam jumlah yang sama.

Pada masa yang sama, Nintendo telah menjual hampir 100 juta Wii, yang menjadi pilihan berikutan inovasi pengesan pegerakan pada 2006. Walaubagaimanapun, permintaan untuk Nintendo untuk Wii U yang baru dipasarkan mengecewakan.

Sony mengumumkan generasi baru sistem PlayStation 4 pada Februari tetapi tiada penjelasan terperinsi berkenaan permainan tersebut.

PS4 yang akan dipasarkan pada hujung tahun ini akan menjayakan PlayStation 3 yang bermula pada lewat 2006.

“Microsoft memenangi generasi seterusnya permainan video dengan melancarkan sesuatu yang syarikat tesebut tidak katakan sebagai sebuah konsol,” kata penganalisis Forrester James McQuivey.

“Nintendo menghasilkan tablet yang meraih jutaan belian dan Sony menghasilkan kotak tidak boleh dilihat, Microsoft menggabungkan keduanya dan menghasilkan Xbox One.”

Microsoft telah menggunakan pakar perkakasan dan perisian sebaiknya, membawa alat kawalan permainan, tablet, telefon pintar, suara, dan pergerakan bersama dalam Xbox One, menurut penganalisis.

“Microsoft membawa pulang trofi dan boleh menjadi pemenang kepada perlumbaan menghasilkan pengalaman terbaik pengguna di ruang tamu,” menurut McQuivey.

“Secara jujurnya sangat tidak menggambarkan Microsoft.”