TOKYO: Sejumlah 23 penduduk Hiroshima Jepun memfailkan saman di Mahkamah Daerah Hiroshima, menuntut pengiktirafan status mereka sebagai mangsa "hujan hitam" (black rain) radioaktif berikutan pengeboman atom Amerika Syarikat (AS) pada 1945, lapor Xinhua.

Dalam tuntutan pada Jumaat, plaintif yang berumur 70 hingga 90 tahun, berkata skop "black rain" adalah lebih luas daripada dakwaan kerajaan dan jika didapati terdedah kepada radioaktif, mereka sepatutnya dikenal pasti sebagai mangsa tanpa mengira sama ada sakit atau tidak.

"Black rain", hujan radioaktif yang turun selepas bom atom AS meletup di Hiroshima dan Nagasaki pada tahun 1945. Mereka yang terkena hujan itu atau minum air dan memakan tanaman yang tercemar menderita sakit.

Kerajaan Jepun membahagikan kawasan tercemar radioaktif daripada letupan nuklear kepada dua zon iaitu zon hujan lebat dan zon hujan tidak lebat.

Hanya penduduk yang menghidap penyakit berkaitan radiasi di zon hujan lebat dikenal pasti sebagai mangsa letupan nuklear dan diberikan rawatan yang berkaitan.

Pada Julai 2021, Mahkamah Tinggi Hiroshima memutuskan bahawa 84 orang di wilayah Hiroshima layak menerima manfaat penjagaan kesihatan negeri walaupun mereka di luar kawasan yang diiktiraf oleh kerajaan.

Sebagai tindak balas kepada keputusan itu, kerajaan Jepun melancarkan skim baharu pada April 2022, dengan menyatakan mereka yang memenuhi dua syarat akan diberikan sijil mangsa bom atom iaitu mereka yang atau mungkin terdedah kepada "hujan hitam" dan mereka yang telah menghidap penyakit termasuk 11 penyakit tertentu.

Kesemua 23 plaintif sebelum ini memohon pengedaran manual kesihatan untuk mangsa bom nuklear berdasarkan inisiatif baharu, tetapi ditolak kerana tidak dapat membuktikan tempat tinggal mereka pada masa itu, dan yang lain tidak dimaklumkan mengenai keputusan itu selepas memohon lebih daripada setahun dan lima bulan.

-- BERNAMA