MOSCOW: Amerika Syarikat (AS) mempunyai dana mencukupi untuk bantuan ketenteraan ke Ukraine untuk tempoh beberapa minggu, tetapi bantuan selanjutnya mungkin terjejas berikutan kemungkinan penutupan kerajaan, lapor Sputnik, memetik Penyelaras Komunikasi Strategik Majlis Keselamatan Negara AS, John Kirby, pada Selasa.

"Kami masih ada sedikit lagi dana pembiayaan, jadi saya fikir keadaan akan baik-baik saja untuk beberapa minggu akan datang atau lebih.

"Tetapi tanpa dana tambahan seperti yang kami minta, ia (penutupan kerajaan) benar-benar akan memberi kesan untuk usaha bantu Ukraine sehingga musim gugur dan musim sejuk," kata Kirby dalam temu bual dengan CNN.

Beliau turut menggesa Ahli Parlimen untuk memberikan persetujuan terhadap peruntukan tambahan AS$24 bilion kepada Kyiv secepat mungkin.

"Apabila masuk musim sejuk, ia menjadi sangat sukar bagi kedua-dua tentera untuk bergerak dan beroperasi.

"Jadi, kami mahu memastikan mereka (orang Ukraine) dapat semua yang mereka perlukan sementara keadaan masih mengizinkan," tambah beliau.

Kirby mengulangi bahawa penutupan itu boleh memberi kesan negatif terhadap keberkesanan pertempuran Ukraine.

Peruntukan bertujuan untuk Ukraine dalam belanjawan pertahanan AS menerima tentangan kuat daripada beberapa ahli Dewan Perwakilan.

Anggota Kongres Republikan Marjorie Taylor Greene berkata pada minggu lalu, beliau akan mengundi menentang rang undang-undang Pentagon selagi belanjawannya merangkumi bantuan kepada Ukraine.

Kongres AS mesti meluluskan belanjawan penuh atau jangka pendek sebelum 1 Oktober, penghujung tahun fiskal semasa, untuk mengelakkan penutupan kerajaan.

-- BERNAMA