HAMBURG/BERLIN: Jumlah serangan lanun di lautan dunia jatuh ke paras terendah dalam tempoh 30 tahun pada awal 2023, menurut data daripada Biro Maritim Antarabangsa (IMB).

Menurut data itu, terdapat 27 serangan lanun dan rompakan bersenjata ke atas kapal antara Januari dan Mac, berbanding 37 kejadian dalam tempoh yang sama tahun lalu, lapor agensi berita Jerman dpa.

Dua puluh lima kapal dinaiki lanun, kata biro itu yang merupakan sebahagian daripada Dewan Perniagaan Antarabangsa (ICC), pada Rabu. Ini adalah jumlah insiden kegiatan lanun paling rendah yang dilaporkan sejak 1993.

"Hampir 85 peratus perdagangan antarabangsa dijalankan melalui laut," kata Setiausaha Agung ICC Jerman Oliver Wieck.

"Kerjasama antarabangsa yang diselaraskan untuk memerangi rompakan lanun penting untuk menjalankan perdagangan global.

"Angka terkini adalah menggalakkan, tetapi tidak ada sebab untuk berleka. Bagi memastikan perlindungan terhadap lanun maritim dalam jangka panjang dan mampan, kita mesti terus tingkatkan kerjasama global."

Walaupun angkanya menurun, Pusat Pelaporan Cetak Rompak (PRC) IMB memberi amaran bahawa potensi keganasan oleh penjenayah di laut masih tinggi. Enam anak kapal diculik, dua dijadikan tebusan, dua diancam dan seorang diserang," kata PRC.

Akibatnya, agensi perlindungan pantai dan angkatan laut antarabangsa mesti meneruskan operasi mereka di kawasan yang terjejas.

Teluk Guinea, Selat Singapura dan Amerika Selatan adalah antara kawasan tumpuan lanun maritim.

"Keadaan masih kritikal di pelabuhan Callao di Peru. Terdapat lima insiden yang dilaporkan di sana pada suku pertama 2023, jumlah yang sama seperti tahun-tahun sebelumnya," katanya.

--BERNAMA-dpa





TAG: Serangan lanun, lautan dunia, rendah dalam tempoh 30 tahun, biro maritim antarabangsa