SINGAPURA: ASEAN mesti meneruskan usaha integrasi serantaunya memandangkan persekitaran global yang semakin bermasalah, walaupun dunia berjaya menangani pandemik COVID-19, kata Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong.

Dalam ucapan pada sesi pleno Sidang Kemuncak ASEAN ke-42, Lee mengemukakan tiga cadangan termasuk ASEAN perlu memperkukuh kerjasama ekonomi dan mengembangkan usaha dalam sektor pertumbuhan baharu seperti ekonomi digital dan hijau.

Lee berkata integrasi ekonomi telah sekian lama menjadi keutamaan ASEAN dan mesti sentiasa kekal begitu kerana ia turut menyokong Pemusatan ASEAN.

"Kita perlu mengemas kini dan menaik taraf Perjanjian teras seperti Perjanjian Perdagangan Barangan ASEAN (ATIGA), bagi memastikan ia relevan dengan amalan perniagaan yang berkembang," katanya dalam ucapan yang disediakan kepada media di sini pada Rabu.

Mengenai ekonomi digital, Lee berkata: "Singapura sangat menyokong usaha Indonesia untuk membangunkan Perjanjian Rangka Kerja Ekonomi Digital ASEAN (DEFA) dan menyambut baik cadangan Penyata Pemimpin untuk Membangunkan ASEAN DEFA yang disasarkan untuk dikeluarkan akhir tahun ini."

"Kita boleh meraih keuntungan ekonomi yang besar dengan menambah baik ketersambungan digital dan celik huruf rakyat kita," katanya.

Mengenai ekonomi hijau, perdana menteri berkata republik itu menyokong pengukuhan kesalinghubungan tenaga di bawah kepimpinan Indonesia.

Lee berkata kejayaan Projek Integrasi Tenaga Laos-Thailand-Malaysia-Singapura "menunjukkan bahawa perdagangan tenaga pelbagai hala di rantau ini boleh dilaksanakan."

"Kita harus memanfaatkannya dan berusaha ke arah Grid Tenaga ASEAN, yang akan mengukuhkan jaminan dan daya tahan tenaga negara anggota dan memajukan pengurangan karbon serantau," katanya.

Lee mengetuai delegasi Singapura ke Sidang Kemuncak di Labuan Bajo, Indonesia sehingga 11 Mei 2023.

Lee turut mengalu-alukan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Laos Sonexay Siphandone dan Setiausaha Agung ASEAN Dr Kao Kim Hourn ke Sidang Kemuncak pertama mereka.

-- BERNAMA