BANGKOK: Ratu cantik Myanmar, Han Lay yang berlindung di Thailand selepas mengkritik pemerintahan junta tentera Myanmar dilaporkan meninggalkan Bangkok dan menuju ke Kanada.

Memetik laporan CNN, sumber yang diberitahu oleh pegawai imigresen memaklumkan Han Lay atau nama sebenarnya Thaw Nandar Aung telah meninggalkan Bangkok.

Ratu cantik berusia 23 tahun itu menarik perhatian antarabangsa selepas berucap dalam nada penuh emosi di acara Miss Grand International Myanmar 2021 sambil memegang sepanduk “Pray For Myanmar” bagi meningkatkan kesedaran mengenai kekejaman yang dilakukan oleh junta tentera Myanmar.

Selepas menyampaikan ucapan itu, Han Lay menerima ugutan bunuh dan memutuskan mendapatkan perlindungan di Bangkok.

Bagaimanapun, Han Lay ditahan oleh pegawai di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi Bangkok selepas tiba dari Vietnam dan dimaklumkan wujud masalah pada pasport dan berada dalam keterbatasan.

Sementara itu, Timbalan Ketua Biro Imigresen Thailand, Archayon Kraithong memaklumkan Han Lay berangkat ke Kanada, selasa malam. Difahamkan, Han Lay dilaporkan pernah memohon perlindungan suaka di Kanada, sebelum ini,

Timbalan Pengarah Asia Human Rights Watch, Phil Robertson memaklumkan Han Lay menjadi mangsa tindakan politik yang disengajakan oleh junta untuk menjadikan dia tiada kerakyatan.

Lebih 2,200 orang telah terbunuh dan puluhan ribu ditangkap dalam tindakan keras junta tentera terhadap perbezaan pendapat sejak rampasan kuasa.

Junta tentera sebelum ini menyatakan pilihan raya akan diadakan dan pengisytiharan darurat akan ditarik balik menjelang Ogos 2023.