ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 6 Oktober 2020.


1) COVID-19: Trump dibenar keluar hospital

PRESIDEN Amerika Syarikat Donald Trump yang disahkan positif COVID-19 pada Jumaat dibenarkan keluar hospital Hospital Tentera Walter Reed, Maryland, 3 hari selepas menerima rawatan di institusi perubatan itu.

Selepas dibenarkan keluar, presiden itu segera ke White House untuk meneruskan rawatan pemulihan.

2) 'Kami berjuang demi tanah di tanah air kami,' kata duta Azerbaijan

Azerbaijan merakamkan penghargaan atas kenyataan Malaysia pada Selasa lalu mengenai situasi terkini konflik Nagorno-Karabakh, kata duta Azerbaijan ke Malaysia Profesor Qaley Allahverdiyev.

Beliau berkata rakyat Azerbaijan sentiasa mengenang ketika Malaysia pada 2008 menjadi penaja bersama resolusi Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) No.62/243 mengenai keadaan di wilayah yang dijajah Azerbaijan.

3) Akibat masalah IT, hampir 16,000 kes COVID-19 gagal dilaporkan di Britain

KERAJAAN Britain dipersoal di Parlimen selepas sistem saringan negara itu gagal melaporkan 15,841 kes positif COVID-19.

Jelas Setiausaha Kesihatan Matt Hancock, isu itu berpunca daripada masalah teknikal yang dikesan pada Jumaat lalu dan kini telah diatasi pihak berkuasa.

4) Panduan terkini CDC maklumkan COVID-19 sesekali boleh tersebar melalui udara

WASHINGTON: Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC) pada Isnin mengeluarkan panduan terkini yang menyatakan COVID-19 kadangkala boleh tersebar melalui penularan udara, lapor agensi berita Sputnik.

"Beberapa jangkitan boleh disebarkan dengan cara terdedah kepada virus daripada titisan kecil dan zarah-zarah yang dapat bertahan lama di udara selama beberapa minit hingga berjam-jam," kata kenyataan itu.

5) COVID-19: Indonesia catat 4,056 kes positif baharu

Indonesia mencatatkan 4,056 kes positif baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam, menjadikan kes keseluruhan di republik itu kini 311,176.

Berdasarkan data Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia dalam laman Twitter rasminya @BNPB_Indonesia hari ini, sebanyak 140,305 lagi pesakit masih dalam pemantauan virus berkenaan.

6) COVID-19: Sepanyol laksanakan sekatan baharu, denda jika ingkar SOP

Sepanyol melaksanakan sekatan pergerakan baharu di bandar raya Madrid dan beberapa kawasan pinggir bandar bermula Jumaat susulan peningkatan kes COVID-19 di negara itu.

Setakat Isnin, Sepanyol merekodkan jumlah keseluruhan 813,412 kes dengan 32,225 kes kematian.

7) Tiga saintis dinobat Hadiah Nobel Fizik bagi kajian lohong hitam

Tiga saintis dinobatkan Hadiah Nobel Fizik pada Selasa dalam kajian mengenai lohong hitam.

Tiga saintis tersebut adalah Roger Penrose dari Britain, Reinhard Genzel dari Jerman dan Andrea Ghez dari Amerika Syarikat terpilih sebagai pemenang susulan penemuan salah satu fenomena eksotik di ruang angkasa, lohong hitam.


8) COVID-19: WHO warns governments to prepare for multiple surges

The World Health Organisation (WHO) warned governments of countries in the Western Pacific region, which includes Malaysia, to prepare for multiple surges of COVID-19 before a vaccine is ready – estimated to be available by the end of 2021.

Dr Babatunde Olowokure, WHO Regional Emergency Director for the Western Pacific, said although countries in the Western Pacific region had done better than other regions, behavioural and policy lapses are leading to surges.