ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Ahad, 10 Januari 2021.

1) Kotak hitam pesawat Sriwijaya Air berjaya dikesan

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) dalam operasi pencarian pesawat Sriwijaya Air yang terhempas di perairan Kepulauan Seribu, mula menemukan serpihan pesawat dan enjin, barangan penumpang serta cebisan-cebisan mayat.

Operasi pencarian kini juga berfokus kepada mendapatkan kotak hitam pesawat, selepas koordinat pesawat yang terhempas di perairan itu telah dikenal pasti.

2) Nahas Sriwijaya Air: Jokowi berduka cita, arah segerakan operasi mencari mangsa

Presiden Indonesia Joko Widodo atau Jokowi menzahirkan rasa duka cita atas insiden nahas pesawat Sriwijaya Air SJ182 di Kepulauan Seribu, lapor portal berita Kompas.com.

“Saya atas nama pemerintah dan seluruh masyarakat Indonesia menyampaikan duka cita yang mendalam atas terjadinya musibah ini," kata Jokowi menerusi video yang dimuat naik di laman YouTube Sekretariat Presiden, pada Ahad.

3) Nahas Sriwijaya: Serpihan pesawat ditemui di Laut Jawa

Pasukan penyelam Indonesia berjaya menemui serpihan pesawat Boeing 737-500 pada kedalaman 23 meter di Laut Jawa pada Ahad, sehari selepas sebuah pesawat dengan 62 penumpang terhempas sebaik sahaja berlepas dari Jakarta.


Sriwijaya Terhempas | Serpihan pesawat ditemukan di Laut Jawa

4) Sekurang-kurangnya 11 terkorban dalam insiden tanah runtuh di Jawa Barat

Sekurang-kurangnya 11 maut manakala 18 lagi cedera dalam dua kejadian tanah runtuh di Indonesia susulan hujan lebat.

Insiden runtuhan di perkampungan Cihanjuang di daerah Sumedang Jawa Barat Indonesia itu terjadi ketika anggota penyelamat masih melakukan usaha penyelamatan susulan insiden pertama pada Sabtu.

5) 'Guna Signal' - Elon Musk minta orang ramai waspada terma baharu WhatsApp

KETUA Pegawai Eksekutif (CEO) Tesla Inc, Elon Musk menggesa orang ramai menggunakan aplikasi pesanan, Signal susulan tindakan WhatsApp memaksa pengguna bersetuju dengan terma baharu perkhidmatan aplikasi pesanan terkemuka itu.

6) Lelaki pecah saluran pernafasan akibat tahan bersin

SEORANG lelaki berusia 34 tahun di England telah dimasukkan ke wad kecemasan di Leceister Royal Infirmary Hospital selepas dia tanpa sedar, telah memecahkan saluran pernafasan sendiri.

7) Nahas Sriwijaya: Wanita kongsi lambaian terakhir

SEORANG wanita dipercayai penumpang pesawat Sriwijaya Air SJ 182 yang terhempas di Kepulauan Seribu semalam, sempat berkongsi detik-detik akhirnya sebelum kejadian.

Melalui perkongsian di IG Story di Instagram, wanita yang menggunakan akaun @ratihwindania sempat mengucapkan selamat tinggal kepada ahli keluarganya sebelum menaiki pesawat.

8) Nahas Sriwijaya: Boeing sedia salur bantuan kepada keluarga mangsa

SYARIKAT pengeluar pesawat Boeing sedang mengikuti rapat nahas pesawat terhempas melibatkan penerbangan Sriwijaya Air di Indonesia sejak Sabtu.

Dalam tweet terbaharu, syarikat itu berkata ketika ini pihaknya sedang mengumpul semua maklumat berkaitan insiden berkenaan.

9) COVID-19: Vaksin China selamat dan berkesan - Pakar AS

Pakar Kesihatan Amerika Syarikat (AS) mendedahkan vaksin COVID-19 dihasilkan Sinovac dan Sinopharm adalah selamat, berkesan dan berbaloi atau sepadan dengan hasilnya.

Menurut Kate Tulenko, walaupun vaksin dari negara China itu bersifat tradisional, namun ia berupaya membunuh virus koronavirus apabila disuntik ke badan manusia.

10) Masih ramai ingkar perintah berkurung, Britain lancar kempen informasi besar-besaran

Britain melancarkan kempen informasi awam secara besar-besaran dalam usaha memastikan warganya mematuhi perintah berkurung yang dilaksanakan susulan peningkatan kes COVID-19.