ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Isnin 7 Jun 2021.

1. 30 maut, lebih 50 cedera dua kereta api bertembung di selatan Pakistan

Nahas kereta api di wilayah Sindh, selatan Pakistan pada Isnin meragut sekurang-kurangnya 30 nyawa manakala lebih 50 yang lain cedera, lapor Agensi Berita Xinhua.

2. Ibadah Haji | Ancaman mutasi punca pengumuman Haji lewat

Ancaman mutasi COVID-19 dan ketidaktentuan bekalan vaksin antara faktor kelewatan pengumuman ibadah Haji oleh kerajaan Arab Saudi.

3. India rekod 100,636 kes baharu, terendah dalam tempoh dua bulan

India mencatatkan 100,636 kes baharu COVID-19 dalam tempoh 24 lalu, kes harian terendah sejak dua bulan kebelakangan ini, lapor Agensi Anadolu.

4. COVID-19: India longgar sekatan selepas kes menurun

India melaporkan 114,460 kes jangkitan baharu koronavirus pada Ahad, yang terendah dalam tempoh dua bulan.

5. Politik Israel: Pembangkang siap siaga cubaan gagalkan gabungan

Pekatan yang menyaingi Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bertemu di Tel Aviv pada Ahad bagi menepis sebarang cubaan untuk menggagalkan perikatan bersama itu.

6. Politik Israel: Ini penipuan terbesar dalam pilihan raya - Netanyahu

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu pada Ahad mendakwa pakatan baharu yang dibentuk untuk menyingkirkannya merupakan hasil penipuan terbesar proses demokrasi iatu pilihan raya.

7. COVID-19: Johnson gesa G7 vaksinasi dunia menjelang akhir 2022

Perdana Menteri Britain, Boris Johnson meminta negara G7 membuat komitmen untuk menvaksinasi dunia bagi melawan COVID-19 menjelang akhir 2022.

8. Putera Harry dan Meghan umum kelahiran cahaya mata kedua, Lilibet

Duke dan Duchess Sussex, Putera Harry dan Meghan Markle telah mengumumkan kelahiran anak kedua mereka, seorang bayi perempuan.

9. Peru pilih presiden baharu

Warga Peru berdepan dua pilihan antara populis haluan kanan Keiko Fujimori dan haluan kiri Pedro Castillo dalam pemilihan presiden baharu pada Ahad.

10. Terjejas akibat pandemik, zoo umum jual 11 ekor gajah demi kelangsungan operasi

Pandemik COVID-19 menyaksikan banyak industri gulung tikar, dan antara yang paling teruk terjejas adalah industri pelancongan di seluruh dunia.