ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Isnin 28 Jun 2021.

1. COVID-19: Pemandu tuk-tuk Thailand hilang mata pencarian, ini apa yang peminat K-pop lakukan!

Pemandu ‘tuk-tuk’, Samran Thammasa, 39, tidak pernah mendengar nama bintang K-pop Jessica Jung sebelum pandemik bermula. Namun kini, para peminat selebriti itu di Thailand sedang membantu Samran meneruskan kelangsungan hidup.

2. Turki longgarkan sekatan COVID-19 mulai 1 Julai

Turki pada Ahad mengumumkan sekatan COVID-19 akan dilonggarkan mulai 1 Julai sebagai sebahagian usaha untuk mengembalikan kehidupan normal secara beransur-ansur.

3. India catat 46,148 kes baharu, 979 korban dalam tempoh 24 jam

Jumlah kes COVID-19 India meningkat kepada 30,279,331 pada Isnin, berikutan 46,148 lagi kes baharu didaftarkan dalam tempoh 24 jam lalu.

4. Bangunan Runtuh | Korban cecah sembilan, waris dibawa ke lokasi

Perkembangan insiden runtuhan kondominium 12 tingkat di Surfside, Florida, Amerika Syarikat. Angka korban dalam insiden pada Jumaat lepas itu meningkat kepada sembilan orang.

5. Letupan Dhaka | Tujuh terbunuh, 50 cedera

Sekurang-kurangnya tujuh orang terbunuh dan lebih 50 cedera dalam satu letupan di ibu negara Bangladesh pada Ahad. Punca letupan yang berlaku di tingkat bawah bangunan tiga tingkat di jalan yang sibuk di wilayah Dhaka'a Moghbazar, masih belum diketahui.

6. Waris mangsa dibawa ke lokasi runtuhan kondominium Champlain Towers South

Ahli keluarga mangsa yang terkorban dan juga masih belum ditemui dibawa ke tapak runtuhan kondominium Champlain Towers South dengan menaiki bas.

7. Vaksin Berkesan | Lemahkan hubungan antara jangkitan dan kematian

Kempen vaksinasi COVID-19 besar-besaran di Britain melemahkan hubungan antara jangkitan dan kematian namun belum sepenuhnya diputuskan. Menurut Ketua Badan Penasihat Saintifik kepada kerajaan UK, Peter Horby, Britain kini melihat tahap kemasukan ke hospital yang jauh lebih rendah.

8. Kembali Ke Normal | Sasaran Menteri Kesihatan baharu Britain

Menteri Kesihatan Britain yang baru dilantik, Sajid Javid berkata, keutamaannya adalah untuk mengembalikan keadaan menjadi normal daripada pandemik COVID-19. Pada masa sama, Javid sempat memuji pendahulunya Matt Hancock yang terpaksa meletak jawatan selepas melanggar sekatan peraturan COVID-19.

9. COVID-19 | WHO kecam kegagalan global beri akses vaksin

Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengecam kegagalan global berkaitan akses kepada bekalan vaksin COVID-19. Ketua Pengarahnya, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata, negara-negara kaya telah membuka kehidupan sosial masyarakat dan memberi vaksin kepada golongan muda yang tidak berisiko tinggi.

10. Ebit Lew kini di Gaza, pasukan pertama di dunia dibenar masuk ikut Pintu Rafah

Pendakwah terkenal Ebit Lew mengesahkan beliau dan delegasinya kini telah memasuki Gaza, Palestin, pada Isnin. Katanya, Kedutaan Malaysia dan Unit Perisikan Tentera Mesir memaklumkan delegasinya merupakan yang pertama di dunia dibenarkan masuk melalui Pintu Rafah selepas perang selama 11 hari tamat bulan Mei lalu.