ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Rabu, 15 September 2021.

1. Indonesia rancang membuka sempadan negara November tahun ini

Indonesia merancang untuk membuka semula sempadannya kepada warga asing pada November tahun ini selepas 70 peratus daripada populasi telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin COVID-19.

2. Thailand lulus pelan tarik 1 juta hartawan warga asing

Thailand meluluskan beberapa langkah termasuk melonggarkan dasar imigresen dan menawarkan faedah cukai bertujuan menarik satu juta rakyat asing yang 'high potential' dalam tempoh lima tahun.

3. COVID-19: Belanda mansuhkan penjarakan fizikal

Penjarakan fizikal akan berakhir di Belanda pada 25 September, pada tarikh sama mandat kerajaan mewajibkan pas kesihatan COVID-19 untuk memasuki tempat seperti bar, restoran dan teater.

4. COVID-19: WHO harap ketidaksamarataan vaksin dapat diselesaikan

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan rakan sekutunya berharap mereka dapat memberi Afrika 30 peratus vaksin COVID-19 yang diperlukan oleh benua itu pada Februari tahun depan.

5. Vaksin COVID-19: Arked permainan video dijadikan pusat vaksinasi

Sebuah arked permainan video di Osaka dijadikan pusat vaksinasi sebagai usaha mempercepatkan pemberian vaksin COVID-19 di Jepun.

6. COVID-19: Ibu bapa protes pembukaan sekolah, bimbang penularan jangkitan

Ibu bapa di Lima, Peru mengadakan protes di luar Kementerian Pendidikan negara itu sebagai membantah program perintis untuk mengkaji proses pembelajaran secara bersemuka pada Isnin.

7. Perubahan iklim dijangka dominasi dunia pada era pasca-COVID - ICAEW

Tumpuan negara-negara global kini beralih kepada peningkatan pemulihan ekonomi lebih mampan sebagai perlindungan terhadap risiko dalam norma baharu ketika dunia terus mengharungi ketidaktentuan dan penularan semula gelombang pandemik COVID-19, kata Institut Akauntan Berkanun England dan Wales (ICAEW).

8. Saksi kes perbicaraan Netanyahu maut, Greece jalankan siasatan nahas pesawat

Pihak berkuasa Greece menjalankan siasatan terhadap nahas pesawat persendirian dari Israel yang mengorbankan saksi pendakwaan dalam perbicaraan rasuah bekas Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

9. COVID-19: Johnson berikan England 2 pelan untuk musim sejuk

Perdana Menteri UK, Boris Johnson umum pelan musim sejuk negara itu untuk memastikan sistem kesihatannya tidak berdepan tekanan yang melampau. Pelan berkenaan hanya akan terpakai kepada England dan ia melibatkan dua pendekatan: 'A' atau 'B'.

10. Apple lancarkan Iphone 13

 Seperti tahun lalu, Iphone 13 asas didatangkan dalam dua versi iaitu versi biasa 6.1 inci dan versi lebih kecil bersaiz 5.4 inci Iphone 13 Mini.