THE HAGUE: Penjarakan fizikal akan berakhir di Belanda pada 25 September, pada tarikh sama mandat kerajaan mewajibkan pas kesihatan COVID-19 untuk memasuki tempat seperti bar, restoran dan teater.

Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte berkata, pemansuhan prosedur operasi standard (SOP) penjarakan fizikal 1.5 meter itu adalah bahagian penting untuk kelonggaran diberikan sejak ia dikuatkuasakan 18 bulan lalu.

"Tepat pada saat ketika banyak orang sedih, kita harus menjaga jarak ketika mahu menenangkan seseorang. Pada jarak 1.5 meter, itu tidak sesuai. Kita semua telah mengalami cukup banyak contoh situasi ini dalam kehidupan peribadi kita.

"Itulah sebabnya saya dengan gembira mengumumkan hari ini kita dapat menghapuskan jarak sejauh 1.5 meter sebagai kewajiban di mana-mana pada hari Sabtu 25 September. Sudah tentu, tetap masuk akal untuk saling memberi ruang dan 1.5 meter tetap jarak yang selamat, tetapi ia tidak lagi wajib," katanya, pada Selasa.

Bagaimanapun ia seiring dengan penggunaan pas digital yang menunjukkan individu telah diberikan vaksin sepenuhnya, ujian saringan negatif atau baru pulih daripada COVID-19.

Negara-negara Eropah lain seperti Perancis sudah mempunyai peraturan yang serupa yang memerlukan pas COVID-19 untuk masuk ke tempat awam seperti bar dan restoran.

Sebanyak 62 peratus penduduk Belanda dari 17.5 juta orang telah divaksinasi sepenuhnya, termasuk 77 peratus orang dewasa, menurut angka Pusat Kawalan Penyakit Eropah dari 5 September.

Pengumuman itu dibuat pada hari institusi kesihatan awam Belanda mengatakan jumlah ujian positif menurun 11 peratus sepanjang minggu lalu dan kemasukan COVID-19 ke hospital dan unit rawatan intensif juga menurun.