ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis, 21 Oktober 2021.

1. Vaksin COVID-19 | Suntikan kepada kanak-kanak, AS tunggu kelulusan

Ia sebagai langkah awal sebelum Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika (FDA) serta Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC) dijangka membuat keputusan berhubung pemberian vaksin Pfizer terhadap golongan kanak-kanak dalam beberapa minggu lagi.

2. WHO sahkan penilaian vaksin Sputnik V kini di fasa akhir - RDIF

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesahkan penilaian awal vaksin COVID-19 Sputnik V keluaran Rusia kini sudah di fasa akhir. Sepasukan pegawai pemeriksa akan ke Rusia dalam masa terdekat.

3. PBB pindahkan petugas kemanusiaan susulan serangan udara di Tigray, Ethiopia

Timbalan jurucakap Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres, Farhan Haq berkata untuk langkah keselamatan sebilangan kecil pasukan kemanusian PBB telah dipindahkan.

4. Pegawai narkotik ke kediaman Shah Rukh Khan untuk lengkapkan siasatan

Anak Shah Rukh Khan, Aryan Khan, 23, dan beberapa yang lain ditahan Biro Kawalan Narkotik (NCB) pada 3 Okt lepas, berkaitan kes dadah.

5. COVID-19: Kes positif global hampir 242 juta, kematian 4.92 juta

Angka terkini menurut data Johns Hopkins University adalah sebanyak 241,929,587, berikutan lebih 400,000 kes baharu dikesan dalam tempoh 24 jam lepas.

6. Rawatan COVID-19 | Britain raih perjanjian dengan Merck & Pfizer

Britain berjaya dalam perjanjian mendapatkan dua ubat antiviral daripada Merck dan Pfizer. Jika diluluskan, ubat antiviral jenis tablet ini bakal digunakan untuk merawat pesakit COVID-19 menjelang hujung tahun ini.

7. COVID-19 | Angka korban global melebihi 4.919 juta kes

Angka kematian akibat COVID-19 seluruh dunia kini semakin hampiri lima juta. Berdasarkan data Johns Hopkins University, angka itu kini melebihi 4.919 juta dan Amerika Syarikat kekal merekodkan jumlah kematian tertinggi iaitu melebihi 727,000 kes.

8. Sidang ASEAN | Tanpa Min Aung signifikan, tapi tidak cukup

Amerika Syarikat melihat keputusan negara anggota ASEAN mengecualikan pemimpin Myanmar daripada sidang kemuncak serantau adalah sangat penting. Bagaimanapun, negara Uncle Sam itu berkata lebih banyak yang perlu dilakukan untuk menangani cabaran yang dihadapi Myanmar.

9. Ekonomi Goyah | Taliban bergantung pada bekas teknokrat

Pegawai tertinggi Taliban menggesa penjawat awam yang berkhidmat di bawah kerajaan lama untuk kembali bekerja ketika mana ekonomi negara itu merudum teruk selain penduduk berhadapan masalah kemiskinan dan kelaparan.

10. COVID-19: Singapura lanjutkan Fasa Penstabilan sebulan lagi sehingga 21 Nov

Republik itu sebelum ini berada di bawah Fasa Penstabilan sejak 27 Sept lepas dan dijadual berakhir pada 25 Okt, untuk memperlahankan kadar penularan virus dan melindungi sistem penjagaan kesihatan.