ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 15 November 2021.

1. Afghanistan alu-alukan pelaburan, kepakaran asing bantu bangunkan negara

Afghanistan di bawah kerajaan baharu kini lebih bersifat terbuka dan bersedia mengalu-alukan kerjasama negara luar dalam membantu memajukan negara itu, kata Gabenor Herat, Noor Mohammad Islamjar.

2. Trump International Hotel dijual pada harga AS$375 juta

Syarikat hotel keluarga bekas Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump menjual hak ke atas Trump International Hotel di Washington DC dengan harga AS$375 juta.

3. China kongsi resipi kejayaan ekonomi dengan dunia

Menyeimbangkan peranan kerajaan dalam pembangunan ekonomi selalu menjadi pengalaman penting China untuk mengawal kestabilan pasaran.

4. 'Kumpulan antivaksin, jangan guna haka kami!' - Amaran suku kaum Maori

Suku kaum Maori yang memiliki hak ke atas haka ‘Ka Mate’ pada Isnin menegur kumpulan antivaksin supaya tidak menggunakan ritual terkenal itu dalam tunjuk perasaan.

5. Jemaah luar Arab Saudi kini boleh dapatkan visa umrah melalui aplikasi telefon pintar

Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi mengumumkan kebenaran bagi jemaah dari luar Arab Saudi untuk mendapatkan visa umrah melalui aplikasi telefon pintar, "Eatmarna" dan "Tawakkalna".

6. Biden-Jinping bertemu, hubungan AS-China berubah?

Sidang secara maya kedua-dua pemimpin negara kuasa besar dunia itu diharap memberi kelegaan ekonomi dan kembalikan keamanan di rantau Asia.

7. Hubungan AS-China | Hala tuju hubungan Washington-Beijing

Bagi mengupas lebih lanjut mengenai arah hubungan Amerika Syarikat-China sempena pertemuan secara maya antara Presiden, Joe Biden dan Xi Jinping, Astro AWANI bersama Felo Kanan Dasar Luar dan Kajian Keselamatan, ISIS Malaysia, Thomas Daniel.

8. 70 cedera gempa bumi landa Homuzgan, Iran

Ketua Organisasi Kecemasan Perubatan Iran Jafar Miadfar berkata 48 daripada mangsa yang cedera telah dibenarkan keluar hospital, 22 berada di bawah pengawasan perubatan manakala seorang disahkan meninggal dunia.

9. Hubungan AS-China | Dua pemimpin kuasa dunia bersidang secara maya

Presiden Joe Biden dan Xi Jinping akan mengadakan sidang secara maya hari ini ketika mana ketegangan hubungan dua kuasa besar dunia itu makin memuncak. Minggu lepas di Glasgow, dua kuasa dunia itu mengeluarkan kenyataan bersama berikrar tangani isu perubahan iklim.

10. Tiga ditahan susulan insiden kereta meletup di hospital Liverpool

Tiga orang ditahan susulan kejadian insiden sebuah kereta meletup di luar sebuah hospital di bandar Liverpool pada Ahad, menyebabkan seorang maut manakala seorang lagi cedera, kata polis.