ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Rabu, 15 Disember 2021.

1. Varian Omicron: WHO jangka peningkatan kemasukan ke hospital, kematian

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjangkakan peningkatan dalam jumlah kemasukan ke hospital dan kematian yang berkaitan dengan strain baharu COVID-19, Omicron, lapor Sputnik.

2. Vaksin COVID-19: Lindungi orang belum disuntik sebelum beri dos ketiga

Lindungi kumpulan yang belum divaksin sebelum menawarkan dos ketiga atau penggalak.

3. Singapura lapor 16 kes berkaitan varian Omicron setakat 14 Dis

Singapura setakat ini mengesan 16 kes varian Omicron, melibatkan 14 kes import dan dua kes tempatan, menurut pasukan petugas pelbagai kementerian (MTF) mengenai COVID-19 republik itu.

4. Parlimen UK lulus peraturan baharu, wajib pelitup muka, pas COVID-19

Penggubal undang-undang Britain pada Selasa bersetuju meluluskan peraturan-peraturan baharu berkaitan COVID-19 bagi mengekang penularan varian Omicron.

5. Pfizer dakwa Paxlovid berkesan 90 peratus cegah kematian akibat COVID-19

Pfizer mendakwa pil antiviral COVID-19 keluaran syarikat itu menunjukkan hampir 90 peratus keberkesanan dalam mencegah kemasukan ke hospital dan kematian dalam kalangan pesakit berisiko tinggi.

6. Varian Omicron: Sekolah rendah Belanda ditutup awal seminggu

Sekolah rendah di Belanda diarah tutup seminggu awal bagi musim cuti sambutan Krismas.

7. COVID-19: Australia bakal bangunkan jutaan vaksin MRNA

Australia pada Selasa memaklumkan merancang untuk menghasilkan jutaan dos vaksin MRNA setiap tahun di Australia selepas bersetuju membina kemudahan pembuatan terbesarnya di luar Amerika Syarikat dan Eropah.

8. 60 terkorban letupan lori tangki minyak di Haiti

Angka kematian meningkat kepada sekurang-kurangnya 60 orang apabila sebuah lori tangki bahan api meletup di bandar pelabuhan Cap-Haitien di utara Haiti pada Selasa, kata seorang pegawai tempatan.

9. Biden luluskan bantuan bencana untuk Illinois, Tennessee

White House meluluskan deklarasi bencana bagi negeri Illinois dan Tennessee sebagai tambahan kepada deklarasi sebelum ini.

10. Kawasan komuniti Bosnia di Kentucky berkabung kematian 14 penduduk

Kawasan komuniti pelarian Bosnia di Bowling Green, Kentucky berkabung di atas kematian 14 penduduknya termasuk 7 kanak-kanak dalam bencana puting beliung paling teruk pernah melanda negeri itu.