ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 16 Februari 2024.


1. Gaza: Bekalan elektrik terputus, tiga pesakit di Hospital Nasser meninggal dunia

Tiga pesakit yang dirawat di unit rawatan rapi (ICU) Hospital Nasser di Khan Yunis, selatan Gaza, meninggal dunia pagi ini akibat gangguan bekalan elektrik di tengah-tengah pengepungan berterusan Israel ke atas hospital itu, menurut sumber perubatan.



2. Pemilu 2024: Pemimpin dunia ucap tahniah kepada Prabowo

Pemimpin dunia, termasuk pemimpin dari Malaysia mengucapkan tahniah kepada Prabowo Subianto yang kelihatan bakal melakar kemenangan dalam pilihan raya presiden Indonesia selepas kiraan pantas tidak rasmi menunjukkan beliau mendahului dengan selesa.


3. Tunjuk perasaan di Jakarta bantah kemenangan awal Prabowo

Aktivis hak asasi manusia di kota raya ini mengadakan tunjuk perasaan membantah kemenangan Prabowo Subianto dalam pilihan raya presiden pada Khamis.


4. Petani jalan kaki ke New Delhi, protes rundingan harga tanaman gagal

Petani di India akan meneruskan perjalanan mereka ke New Delhi selepas rundingan ketiga dengan kerajaan di Chandigarh tidak mendatangkan hasil pada Khamis.


5. Bangladesh hantar pulang 330 warga Myanmar

Kerajaan Bangladesh pada Khamis menghantar pulang kira-kira 330 warga Myanmar yang mencari perlindungan di negara itu, di tengah-tengah konflik di sempadan antara kumpulan pemberontak dan tentera Myanmar.


6. Jumlah korban kilang terbakar di New Delhi meningkat kepada 11 orang

Jumlah korban dalam insiden kilang terbakar di New Delhi pada Khamis lalu meningkat kepada 11 orang, kata pegawai kanan jabatan bomba, lapor Xinhua.


7. AS catat 109,000 kes kematian akibat ambil dadah berlebihan pada 2022 - CDC

Kematian akibat mengambil dadah secara berlebihan di Amerika Syarikat (AS) melebihi 109,000 kes pada tahun 2022, menurut data Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS pada Khamis.


8. New York City saman Facebook, TikTok, YouTube - didakwa mudarat kesihatan mental belia

Datuk Bandaraya di New York City kini mengumumkan pentadbiran bandar berkenaan telah memfailkan saman ke atas sejumlah syarikat media sosial, termasuk Facebook, TikTok dan YouTube.


9. Ketua Pembangkang Rusia temui ajal di penjara

Ketua Pembangkang Rusia, Alexei Navalny disahkan meninggal dunia di penjara Arkitik pada Jumaat.


10. PM Australia umum pertunangan dengan Jodie Haydon

Anthony Albanese mengumumkan pertunangannya dengan pasangannya, Jodie Haydon.