JAKARTA: Sebuah bot yang dinaiki sekurang-kurangnya 28 orang dilaporkan hilang pada Rabu di luar pantai daerah Mamuju di wilayah Sulawesi Barat.

Memetik laporan media antarabangsa, Ketua Mencari dan Menyelamat (SAR) Mamuju Muhammad Rizal berkata, bot tersebut yang dipercayai membawa tetamu majlis perkahwinan terputus hubungan di perairan Pulau Ambo di wilayah timur Indonesia.

Jelas beliau, pasukan penyelamat Indonesia sedang giat menjalankan operasi mencari dan menyelamat (SAR).

"Pejabat SAR menerima laporan mengenai kejadian itu daripada seorang penduduk tempatan pada petang Rabu," katanya memetik Xinhua.

Muhammad Rizal menambah bot berkenaan berlepas dari Pulau Ambo kira-kira 10 pagi waktu tempatan dan dijadualkan tiba di Pelabuhan Sumare di Mamuju pada 4 petang.

Beliau berkata, bagaimanapun bot itu masih tidak tiba ke destinasinya, sekali gus mendorong pasukan penyelamat dengan bot SAR dikerah ke Pulau Ambo.

Dalam perkembangan berasingan, portal Kompas melaporkan, dua orang ditemukan meninggal dunia, manakala dua lagi hilang selepas dipercayai bot sama karam di perairan Indonesia. 

Menurut laporan tersebut, bot berkenaan yang bertolak dari Pulau Ambo menuju ke Jeti Sumare membawa sekurang-kurangnya 37 penumpang, dan terbalik selepas dipukul ombak besar.

Pasukan SAR telah memindahkan 33 penumpang dengan selamat ke hospital polis dan operasi mencari mangsa yang hilang sedang diteruskan.

Mangsa yang terkorban masing-masing seorang lelaki dan perempuan.