MEXICO CITY: Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva pada Khamis berkata Brazil akan kekal berkecuali dalam konflik perang Rusia-Ukraine.

"Tiada apa-apa yang akan berlaku sehingga Ukraine dan Rusia membuat keputusan bahawa mereka mahukan keamanan," lapor Agensi Anadolu memetik Lula sebagai berkata selepas bertemu Presiden Finland Sauli Niinisto.

"Oleh itu, Brazil adalah antara kumpulan negara yang mahu kekal berkecuali dalam usaha menyumbang kepada kemungkinan menamatkan perang itu," kata Lula di Istana Itamaraty di Brasilia.

Walaupun Lula mengecam serangan dan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, presiden berhaluan kiri itu akan kekal berkecuali dalam konflik itu serta mendesak kedua-dua negara yang berperang supaya mencari jalan keluar secara aman.

"Kami cuba merangka peluang dan jika bersesuaian dengan kedua-dua presiden Rusia dan Ukraine, ia akan dibawa ke meja rundingan untuk dipersetujui kedua-dua negara," kata Lula.

Lula telah beberapa kali menyuarakan mengenai perlunya satu blok antarabangsa seperti G20 untuk menyatukan rundingan damai bagi menamatkan perang.

Selepas menyertai Sidang Kemuncak G7 di Jepun, Lula mengulangi pendirian berkecualinya dan memberi jaminan bahawa beliau sedang berbincang dengan India, China, Indonesia dan negara lain untuk mewujudkan blok bagi dasar keamanan dunia dan menyatakan beliau turut berkongsi inisiatif itu dengan pemimpin di Amerika Latin.

Pemimpin Brazil itu bagaimanapun mengkritik Amerika Syarikat dan Eropah kerana sengaja meneruskan dengan perang dengan membekalkan senjata kepada tentera Ukraine.

Pada Januari, Lula menolak permintaan Jerman untuk menghantar peluru ke Ukraine.

-- BERNAMA