Semua kelab malam di Ireland diarah tutup sekurang-kurangnya dua minggu bermula Ahad lalu susulan penularan wabak Caronavirus (COVID-19).

Pemimpin kerajaan berkata keputusan itu antara usaha menangani penularan wabak selain melaksanakan penjarakan sosial khususnya membabitkan kawasan awam.

"Ini kerana hampir kesemua kelab malam direka khas untuk menggalakkan interaksi sosial bagi mereka yang berkunjung ke kelab berkenaan.

"Orang ramai juga diminta untuk tidak menghadiri majlis-majlis umum atau perhimpunan di kawasan yang akan memberi risiko kepada jangkitan virus itu," katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, menurut kenyataan itu, langkah yang diambil juga adalah untuk memastikan kesihatan awam dipelihara selain mengatasi penularan wabak itu.

"Keputusan itu juga diambil selepas berbincang dengan Ketua Pegawai Perubatan memandangkan langkah kesihatan dan keselamatan awam penting dan perlu diutamakan," jelas kenyataan itu lagi.

Sementara itu, semua hari Parade St Patrick di seluruh Ireland turut dibatalkan sejak minggu lalu berikutan penularan pandemik itu.

Sehingga kini, sebanyak 170,400 kes disahkan terkena jangkitan COVID-19 di seluruh dunia dan 6,497 kes membabitkan kematian.