KUALA LUMPUR:Vaksin koronavirus Moderna Inc pada Jumaat menjadi yang kedua mendapat kebenaran penggunaan kecemasan (EUA) dari Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) Amerika Syarikat (AS).

Berita gembira itu menyusul ketika mana AS merekodkan jumlah kematian akibat COVID-19 melebihi 307,000.

FDA mengumumkan kebenaran itu sehari setelah panel pakar luar agensi itu mengesahkan penggunaannya.

Moderna mengatakan pihaknya akan memohon lesen FDA penuh pada 2021.

Keputusan itu menandakan kebenaran pengawalseliaan pertama di dunia untuk vaksin Moderna dan pengesahan teknologi mRNA dalam vaksin itu.

Syarikat bioteknologi itu telah bekerjasama dengan kerajaan AS untuk mempersiapkan pengedaran sebanyak 5.9 juta dos seawal hujung minggu ini.

Keputusan FDA berdasarkan pada hasil kajian peringkat akhir 30,000 sukarelawan yang mendapati vaksin itu hampir 95% berkesan  mencegah COVID-19 tanpa masalah keselamatan yang serius.

Kebenaran itu mengikuti panduan EUA yang diberikan untuk vaksin serupa daripada Pfizer Inc dan rakannya Jerman BioNTech SE, yang terdahulu pada minggu ini diserahkan kepada ribuan pekerja kesihatan AS dalam pelancaran besar-besaran di seluruh negara.

BACA: FDA percepat kelulusan kecemasan vaksin Pfizer 

Pesuruhjaya FDA Stephen M Hahn berkata, dengan adanya dua vaksin sekarang untuk pencegahan COVID-19, FDA mengambil satu lagi langkah penting untuk memerangi wabak global ini.

Suntikan vaksin Moderna diharap dapat digunakan di lokasi yang lebih sukar dijangkau, seperti hospital luar bandar.

Vaksin itu perlu disimpan dan dihantar secara beku, tetapi tidak memerlukan suhu ultra-sejuk seperti Pfizer/BioNTech.

Setelah dicairkan, vaksin Moderna dapat disimpan pada suhu peti sejuk biasa. Ia diberikan dalam dua suntikan selang 28 hari.

Moderna mengatakan, pihaknya akan memberikan kira-kira 20 juta dos kepada kerajaan AS tahun ini dan dijangka mempunyai antara 100 juta dan 125 juta dos pada suku pertama tahun depan, dianggarkan 85-100 juta untuk AS.

Moderna telah mengadakan perjanjian dengan pemerintah AS untuk memberikan sejumlah 200 juta dos pada akhir Jun 2021.