SINGAPURA:Ribuan penumpang kapal persiaran Royal Caribbean terpaksa berkurung di dalam kabin masing-masing selama lebih 14 jam pada Rabu, setelah seorang penumpang kapal tersebut didapati positif COVID-19.

Situasi tersebut menyebabkan kapal persiaran 'tanpa destinasi' itu terpaksa kembali ke pelabuhan.

Isnin lalu, sejumlah 1,700 penumpang kapal Quantum of the Seas itu telah menjalani ujian saringan RT-PCR tiga hari sebelum berlabuh.

Setakat tengah hari, 1,680 penumpang dan 1,148 anak kapal telah disahkan negatif, namun harus menjalani kuarantin di dalam bilik masing-masing ketika aktiviti pengesanan kontak masih dijalankan.

Kes indeks yang merupakan seorang lelaki berusia 83 tahun telah dilaporkan mengalami gejala cirit-birit.

Ujian saringan susulan kemudiannya mendapati lelaki tersebut positif COVID-19 dan dia telah dibawa ke hospital untuk menerima rawatan.

Pelabuhan tanpa destinasi Royal Caribbean merupakan kapal pertama yang berlayar sejak syarikat itu menghentikan operasi ke desinasi global sejak Mac lalu susulan pandemik COVID-19.

Sebelum ini, kapal yang hanya membenarkan warga Singapura dan pelayaran tanpa henti, telah mula berlayar sejak Isnin lalu dan dijadualkan berpusing di perairan Singapura selama empat hari, sebelum terpaksa pusing semula ke pangkalan pada Rabu.