SINGAPURA: Ujian pernafasan yang mudah digunakan bagi mengesan COVID-19 dengan tepat dalam masa seminit telah mendapat kelulusan sementara Lembaga Sains Kesihatan Singapura (HSA).

Sistem Ujian Pernafasan BreFence (TM) Go COVID-19 itu dibangunkan Breathonix Pte Ltd, sebuah syarikat terbitan Universiti Nasional Singapura (NUS).

Breathonix diasaskan tiga siswazah NUS, Dr Jia Zhunan, Du Fang dan Wayne Wee Shi Jie, bersama penasihat PhD Dr Jia, Prof T. Venky Venkatesan dengan sokongan Program Inovasi Penyelidikan Siswazah NUS (GRIP).

"Pandemik ini mungkin akan berlanjutan selama beberapa tahun. Ujian berulang perlu diterima pakai secara meluas sebagai strategi kesihatan awam utama untuk menyokong pembukaan semula ekonomi yang selamat, dan teknologi buatan tempatan Breathonix tepat pada masanya.

“Saya yakin bahawa teknologi baharu ini akan memberi sumbangan penting untuk melindungi keselamatan dan kesihatan rakyat Singapura dan masyarakat global,” kata Timbalan Presiden, Inovasi & Syarikat GRIP NUS, Profesor Freddy Boey dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Breathonix sedang bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan Singapura untuk menguji teknologi itu di sebuah pusat pemeriksaan.

Pelancong perlu menjalani ujian pernafasan BreFence(TM) Go COVID-19 serentak dengan ujian pantas antigen COVID-19 sedia ada.

Sistem itu berfungsi dengan mengesan Sebatian Organik Meruap (VOC) yang terdapat dalam nafas seseorang.

VOC dihasilkan oleh pelbagai reaksi biokimia dalam sel manusia.

Oleh kerana VOC daripada nafas orang yang sihat berbeza dengan mereka yang berpenyakit, perubahan VOC dapat diukur untuk mengesan penyakit seperti COVID-19.

Ujian nafas itu mudah dilakukan tanpa memerlukan kakitangan terlatih secara perubatan atau pemprosesan makmal.

Seseorang hanya perlu menghembus ke dalam penutup mulut injap pakai buang yang disambungkan dengan alat pernafasan berketepatan tinggi.

Individu yang didapati positif perlu menjalani ujian swab Polimerase Chain Reaction (PCR) COVID-19.

Sistem analisis nafas itu telah menjalani ujian klinikal di tiga lokasi sejak Jun tahun lalu hingga April 2021.

Di Singapura, ia dijalankan di Pusat Penyakit Berjangkit dan Lapangan Terbang Changi sementara percubaan ketiga dilakukan di Dubai, bekerjasama dengan Lembaga Kesihatan Dubai dan Universiti Perubatan dan Sains Kesihatan Mohammed Bin Rashid.

-- BERNAMA