Singapura melaporkan 310 kes baharu jangkitan COVID-19 dalam tempoh 24 jam lepas dengan tujuh kes dalam komuniti.

Menurut data ringkas 12 tengah hari yang dikeluarkan Kementerian Kesihatannya (MOH), daripada tujuh kes dalam komuniti, tiga melibatkan rakyat Singapura atau pemastautin tetap dan empat pemegang pas kerja.

Kementerian itu turut berkata terdapat enam kes dari luar yang diberikan Notis Duduk Dirumah (SHN) sebaik tiba di Singapura.

Majoriti daripada kes hari ini masih pekerja asing yang tinggal di asrama.

Dengan perkembangan terkini ini, jumlah kumulatif jangkitan di republik itu mencecah 48,744.

Dalam data lengkap yang dikeluarkan lewat semalam, Singapura mengklasifikasikan 648 daripada kes sebagai kes import, 2,139 kes komuniti dan 45,647 kes penghuni asrama.

Setakat ini, kira-kira 92 peratus daripada 48,434 jumlah kes semalam sudah pulih sepenuhnya daripada jangkitan dan didiscaj daripada hospital atau kemudahan penjagaan komuniti.

Setakat 12 tengah hari semalam, terdapat 170 kes disahkan dan masih berada di hospital, kebanyakannya stabil atau beransur pulih dan tiada yang dirawat di unit rawatan rapi.

Sejumlah 3,653 pesakit yang didapati sihat dari segi klinikal tetapi masih positif dalam saringan COVID-19 telah diasingkan dan dijaga di kemudahan penjagaan komuniti.

Setakat ini, 27 orang meninggal dunia akibat komplikasi COVID-19 di sini.

Tiada kluster baharu dikenal pasti semalam.

-- BERNAMA