GAZA: Menculik kanak-kanak berambut keperangan atas alasan kononnya mereka warga Israel yang ditahan di Semenanjung Gaza merupakan satu lagi taktik kejam dan perbuatan tidak berperikemanusiaan oleh tentera Zionis Israel terhadap penduduk Palestin, terutama di Gaza selain serangan berterusan terhadap orang awam sehingga ke hari ini.

Rushdi al-Zhaza, 25, yang tinggal di kejiranan al-Zaytoun, timur Kota Gaza menghadapi situasi sedemikian lebih sebulan lalu apabila tentera Israel menyerbu rumahnya dan beliau sekeluarga diusir keluar tanpa sebab.

Menceritakan keadaan cemas itu, beliau berkata mereka dikumpulkan bersama keluarga penduduk lain di satu lokasi sebelum diseksa dengan tangan diikat dan mata ditutup dengan kain.

Rushdi menjelaskan tentera Israel menyentapdua anaknya yang berambut keperangan, Muhammad (4 tahun) dan Zayn (6 bulan) dari pelukan isterinya, Hadeel Al-Dahdouh yang berusia 22 tahun.

"Isteri saya juga dipukul, ditanggalkan tudungnya, kemudian diikat sebelum dibawa ke tempat lain yang tidak diketahui sehingga saat ini.

"Mereka mendakwa dua kanak-kanak kecil itu, berambut perang berkemungkinan adalah antara rakyat Israel yang ditahan di Semenanjung Gaza.

"Tanpa pemeriksaan lanjut mereka terus merampas anak-anak saya," katanya kepada Agensi Berita dan Maklumat Palestin (WAFA).

Beliau berkata setiap kali serbuan tentera Israel, rakyat Gaza diperlakukan tanpa belas kasihan seperti dihentak kepala dengan bucu senapang, diheret dan ditendang tanpa mengira lelaki atau wanita di hadapan anak-anak.

"Mereka tidak menghiraukan anak-anak yang menangis ketakutan malah menyeksa ibu bapa, mereka juga dipaksa mendiamkan anak-anak yang menangis," katanya.

Nasib malang yang dihadapi Rushdi yang tidak mengetahui keadaan isteri dan dua anaknya, turut dikongsi oleh ramai lagi keluarga dan rakyat Palestin di Gaza yang sama kehilangan ramai ahli keluarga sejak 7 Okt tahun lalu.

Setakat ini, serangan dan pengeboman berterusan Israel di Semenanjung Gaza, terutamanya kawasan tengah dan selatan telah mengakibatkan kematian melebihi 23,000 orang dengan 70 peratus daripadanya adalah kanak-kanak dan wanita.

Beberapa akhbar Israel turut melaporkan bahawa seorang pegawai tentera Israel telah menculik seorang bayi perempuan dari sebuah rumah di Semenanjung Gaza selepas semua ahli keluarganya terkorban dalam pengeboman, tanpa mendedahkan tarikh kejadian itu.

Laporan itu mendedahkan selepas penculikan itu, pegawai tentera berkenaan telah terbunuh semasa pertempuran di Gaza, namun nasib dan lokasi bayi perempuan itu masih tidak diketahui.

Menurut seorang wanita Palestin yang enggan dikenali berkata tentera Israel telah menahan seorang remaja perempuan berambut perang yang dianggarkan berumur 12 tahun yang ketika itu bersama ibu bapanya dan cuba menculiknya.

Beliau berkata ibu bapa gadis itu cuba menghalang tentera daripada berbuat demikian dan beliau mendengar seorang daripada mereka berkata: "Mereka akan mengambil remaja itu dengan alasan dia adalah rakyat Israel yang telah ditahan" walhal gadis itu jelas berbangsa Arab dan sedang bersama keluarganya.

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Agensi Kerja dan Bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian Palestin (UNRWA) pada 4 Jan, seramai 1.9 juta orang atau hampir 85 peratus penduduk Gaza dianggarkan telah hilang tempat tinggal sejak 7 Okt.

Agensi itu berkata sekurang-kurangnya 60,000 pelarian mencari perlindungan di pusat perlindungan UNRWA terutama di kawasan tengah dan selatan Gaza dengan jumlah keseluruhan mencecah hampir 1.2 juta orang.

Pada masa sama, UNRWA juga menganggarkan terdapat 50,000 wanita hamil di Gaza dan lebih 180 wanita melahirkan anak setiap hari.

"Sebanyak 718 kes selepas bersalin dan berisiko tinggi telah dirawat di pusat kesihatan antara tempoh 30 Nov - 2 Dis. Di samping itu, penjagaan selepas bersalin diteruskan di pusat perlindungan dengan 1,322 kes telah ditangani sejak 7 Okt," kata agensi itu.

-- BERNAMA