PLATFORM media sosial Twitter menggantung akaun ahli virologi China Dr Li-Meng Yan awal minggu ini susulan dakwaan COVID-19 terhasil di sebuah makmal di Wuhan, China.

Memiliki lebih daripada 60,000 pengikut, nama Dr Yan secara tiba-tiba menjadi perhatian termasuk menjadi tajuk utama berita selepas mengeluarkan dakwaan sedemikian.

Dia yang mendakwa bertugas sebagai penyelidik di Fakulti Kesihatan Awam, Universiti Hong Kong, mengaku mempunyai bukti bahawa kerajaan China terlibat dalam mencipta virus itu yang setakat ini telah membunuh hampir 1 juta manusia di seluruh dunia.

Dr Yan difahamkan telah melarikan diri ke Amerika Syarikat dan kini bersembunyi di Los Angeles.

Terdahulu, Twitter memperkenalkan sistem yang mana platform media sosial berkenaan membuat tapisan mana-mana maklumat berkaitan COVID-19 yang berpotensi menimbulkan kontroversi.

Langkah itu bertujuan mengurangkan risiko panik dalam kalangan pengguna yang mungkin akan keliru dengan kandungan ciapan yang dimuat naik.

Sebelum ini, Dr Yan muncul di sebuah program berita bagi merungkai penemuannya berkenaan dengan dakwaan berkenaan.

"Saya ada bukti apa yang mereka mampu lakukan dan apa yang telah dilakukan. Mereka tidak mahu perkara ini diketahui umum.

"Disebabkan itu akaun saya digantung, saya ditindas. Saya kini menjadi sasaran Parti Komunis China," katanya kepada Newsletter.

Dalam pada itu, Universiti Hong Kong menjelaskan penemuan Dr Yan itu tidak memilik asas-asas saintifik dan hanya khabar angin.