WAKIL negara ASEAN mengadakan pertemuan dengan pemimpin junta Myanmar pada Jumaat, enam minggu selepas persidangan khas pemimpin ASEAN di Jakarta untuk mencari penyelesaian berkaitan krisis politik di negara itu.

Media tempatan, MRTV melaporkan, Jeneral Min Aung Hlaing bertemu dengan Menteri Luar Negeri II Brunei, Erywan Yusof dan Setiausaha Jeneral ASEAN, Lim Jock Hoi, namun hanya memberi gambaran ringkas rangka perbincangan yang diadakan.

Awal minggu ini, seorang diplomat Indonesia mengatakan tujuan delegasi itu adalah untuk mendapatkan persetujuan daripada kedua-dua belah pihak untuk melantik utusan khas dalam usaha menyelesaikan krisis.

Mesyuarat khas pada Jumaat itu dilaporkan mendapat sambutan dingin daripada anggota 'kerajaan bayangan Myanmar', iaitu Kerajaan Perpaduan Nasional (NUG).

NUG berkata, mesyuarat khas bersama wakil ASEAN yang diadakan itu sepatutnya turut melibatkan pihak mereka dan bukan hanya junta tentera.

"Sebarang perbincangan, setiap pertemuan mengenai masa depan rakyat Myanmar mesti merangkumi rakyat Myanmar, suara mereka mesti didengari," kata Sa Sa, jurucakap NUG.

Mewujudkan utusan khas ke Myanmar bagi menyelesaikan krisis yang berlaku di negara itu adalah antara lima konsensus yang dicapai dalam Mesyuarat Khas ASEAN di Jakarta pada 24 April lalu.

Rampasan kuasa di Myanmar bermula pada 1 Februari 2021 ketika anggota parti pemerintah Myanmar yang dipilih secara demokratik, Aung San suu Kyi digulingkan oleh Tatmadaw iaitu tentera Myanmar.

Kemudian, Tatmadaw mengisytiharkan darurat selama setahun dan menyatakan kuasa telah diberikan kepada Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Myanmar, Min Aung Hlaing.