TOKYO: Ketika Toshiyuki Niino ingin berhenti daripada pekerjaan yang tidak menggembirakannya beberapa tahun lalu, dia berhadapan kesukaran dalam mengumpul keberanian untuk berhadapan dengan bosnya.

Setelah berkhidmat di beberapa tempat kerja lain di negara kelahirannya, Jepun, Niino sedar keputusannnya untuk berhenti kerja akan mendapat tentangan.

"Apabila anda cuba berhenti (kerja), mereka akan membuatkan anda merasa bersalah," kata Niino, yang tinggal di Kamakura, kira-kira 65km selatan Tokyo, kepada agensi berita antarabangsa, Al Jazeera.

"Mereka cuba membuat anda berasa malu dan bersalah kerana anda berhenti kerja dalam tempoh kurang daripada tiga tahun, dan saya mengalami saat yang sangat sukar."

Pengalaman pahit dilalui Niino itu mecetus idea kepada dia dan sahabatnya, Yuichiro Okazaki: “Bagaimana sekiranya anda dapat mengelakkan kesukaran untuk berhenti kerja dengan meminta orang lain melakukannya untuk anda?”

Justeru, bermulalah Exit, sebuah syarikat yang mengendalikan proses yang lazimnya sukar dan berat untuk dilalui seseorang pekerja iaitu mengemukakan notis berhenti bagi pekerja Jepun yang terlalu malu atau berasa malu untuk melakukannya sendirian.

Dengan mengenakan bayaran 20,000 Yen (RM658), Exit akan menghubungi majikan pelanggan mereka untuk memberitahu keputusan kakitangan tersebut berhenti kerja.

Dalam masa sama, perkhidmatan itu membolehkan seseorang pekerja mengelakkan berlaku sebarang konfrontasi dengan ketua mereka.

Menurut Niino, kebanyakan pelanggannya merupakan lelaki berusia 20-an dan firmanya itu menerima sekitar 10,000 pertanyaan setiap tahun, walaupun tidak semua yang menghubungi pihaknya menggunakan perkhidmatan tersebut.

"Ada dua sebab utama yang saya lihat iaitu mereka takut dengan bos mereka sehingga tidak dapat memberitahu hasrat mereka ingin berhenti kerja dan juga perasaan bersalah yang mereka miliki kerana ingin berhenti," katanya.

Niino percaya bahawa populariti perkhidmatan ini mungkin berkaitan dengan aspek budaya Jepun yang menghalang ketidakserasian dan menggalakkan idea bahawa untuk mencapai kejayaan memerlukan komitmen jangka panjang.

"Nampaknya jika anda berhenti atau tidak menyelesaikannya, ia seperti dosa. Seperti anda membuat kesilapan yang buruk," katanya.

Di Jepun, bekerja seumur hidup merupakan hal yang normal selama sebahagian besar abad ke-20, selain budaya kerja yang membebankan serta menggalakan pekerja bekerja lebih masa adalah amalan yang bukan asing.

Sekalipun terdapat perkhidmatan orang tengah atau agensi untuk memaklumkan mengenai hasrat seseorang itu untuk berhenti kerja mendapat sambutan baik, namun, dalam satu aspek lain perkhidmatan itu kelihatan ‘tidak manis’ di mata majikan.

Bagi Koji Takahashi, seorang pengurus di sebuah syarikat kejuruteraan di Tokyo misalnya, agak tergamam apabila menerima panggilan daripada sebuah agensi memaklumkan pekerjanya mahu berhenti kerja.

Kerana kurang yakin dengan panggilan berkenaan, Takahashi membuat keputusan berjumpa dengan ibu dan ayah pekerjanya itu untuk mengesahkan berita tersebut.

“Saya perkenalkan diri dan memberikan kad perniagaan keapda ibu dan ayah pekerja say aitu dan menjelaskan situasi sebenar,” kata Takahashi kepada Al Jazeera.

“Saya beritahu mereka saya boleh menerima peletakan jawatan itu seperti yang diinginkan, tetapi dia perlu menghubungi saya untuk mengesahkan keselamatan dirinya.”

Kata Takahashi, keputusan pekerja untuk menggunakan pihak ketiga bagi memaklumkan hasrat untuk berhenti memberikan kesan negatif khususnya pada karakter beliau sebagai seorang ketua.