SEORANG hakim di New York mendapati Donald Trump dan anak lelakinya bertanggungjawab atas penipuan menyediakan penyataan kewangan palsu berhubung kekayaan keluarga itu selama lebih kurang satu dekad.

Keputusan Hakim Arthur Engoron itu dibuat pada Selasa, beberapa hari sebelum bermulanya perbicaraan sivil yang melibatkan pejabat Peguam Negara New York dan bekas Presiden Amerika Syarikat (AS) itu.

Engoron memberikan perintah untuk ringkasan keputusan Peguam Negara Letitia James, yang mendapati Trump, anak lelaki beliau dan yang lain, "bertanggungjawab atas pelanggaran berterusan" undang-undang negeri New York.

Beliau mendapati penyataan kewangan yang disediakan oleh keluarga Trump kepada pemberi pinjaman dan syarikat insurans selama lebih sedekad adalah palsu dan mereka berulang kali terlibat dalam penipuan.

Keputusan ini merupakan tamparan hebat kepada Trump dan penolakan penuh terhadap hujahnya bahawa beliau tidak menggandakan nilai padang golfnya, hotel, kediamannya di Mar-a-Lago dan Seven Springs dalam penyataan kewangan yang berulang kali digunakan dalam perniagaan.

Peguam Negara juga memerintahkan sebanyak AS$250 juta (RM1.18 bilion) sebagai nilai ganti rugi, larangan kepada keluarga Trump daripada terlibat sebagai pegawai perniagaan di New York dan menghentikan syarikat itu daripada terlibat dalam urus niaga perniagaan selama lima tahun.

Antara lain, Trump dituduh membesarkan nilai pangsapuri tiga tingkatnya di Trump Tower dengan tiga kali ganda saiz sebenarnya mengakibatkan penilaian berlebihan antara AS$114 juta (RM534 juta) hingga AS$207 juta (RM970 juta), tulis Engoron.

"Ketidakselarasan sebesar ini oleh seorang pemaju hartanah yang menilai ruang hidupnya sendiri selama beberapa dekad, hanya boleh dianggap sebagai penipuan," tulis Engoron.

"Yang memburukkan lagi tingkah laku yang mengganggu defendan adalah kebergantungan mereka yang berterusan terhadap hujah palsu, dalam kertas dan hujahan lisan," tulis Engoron.

Hakim berkenaan menambah: "Itu adalah dunia fantasi, bukan dunia nyata."

Hakim mahkamah negeri menggambarkan pertahanan undang-undang Trump terhadap penyataan kewangannya yang menipu seperti dialog Chico Marx dalam filem komedi "Duck Soup": "Siapa yang akan anda percayai, saya atau mata anda sendiri?"

Peguam Trump, Christopher Kise, menyifatkan keputusan itu sebagai "terputus hubungannya dengan fakta dan undang-undang yang berkuasa." - Agensi