NEW YORK: Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan yang bertemu Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk di New York City pada Ahad, menjemputnya ke Turki dan memintanya membuka kilang ketujuh Tesla di sana, lapor Agensi Anadolu (AA).

Dalam pertemuan yang berlangsung di Turkish House (juga dikenali sebagai Turkevi Center) di Manhattan, Erdogan memaklumkan kepada Musk, pengasas Tesla dan SpaceX, mengenai kejayaan teknologi Turki serta visi 'Turki Digital' dan Strategi Kecerdasan Buatan Kebangsaan," menurut Direktorat Komunikasi Turki dalam satu kenyataan.

Susulan kereta elektrik Turki, Togg, yang sudah berada atas jalan raya di Turki dan Tesla memasuki pasaran negara itu, Erdogan menggesa Tesla supaya menubuhkan kilang ketujuhnya di Turki, kata kenyataan itu.

"Presiden Erdogan berkata peluang untuk bekerjasama dengan SpaceX mungkin muncul melalui usaha yang dilakukan dan akan dibuat yang merupakan sebahagian daripada program angkasa Turki, dan menjemput Musk ke Teknofest yang akan berlangsung di Izmir," katanya.

-- BERNAMA