ETIHAD Airways, syarikat penerbangan nasional Emiriah Arab Bersatu (UAE), menjadi syarikat penerbangan pertama di dunia yang telah memvaksinkan kepada semua juruterbang dan kru kabinnya.

Ia direalisasikan melalui inisiatif vaksinasi pekerja "Protected Together" Etihad yang dilancarkan secara rasmi pada Januari lalu.

“Kami menyediakan vaksin untuk semua kru, bukan sahaja membantu memerangi COVID19, tetapi juga untuk memastikan penumpang berasa yakin apabila terbang bersama kami.

"Kami adalah satu-satunya syarikat penerbangan di dunia yang mewajibkan saringan COVID19 bagi setiap penumpang dan anak kapal sebelum penerbangan.

"Kini, kami adalah syarikat penerbangan pertama di dunia dengan kesemua kru telah menerima vaksin," kata Tony Douglas, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Etihad Aviation Group.

Menepati sasaran kerajaan UAE untuk memberikan imunisasi kepada separuh populasi UAE pada akhir Mac, Etihad antara yang mendahului senarai dengan 75 peratus tenaga kerjanya sudah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin.

"Mengikuti program vaksinasi nasional, kami bekerja keras untuk mendapatkan status klinik vaksinasi COVID-19 yang diluluskan bagi menyokong dan memudahkan akses vaksin untuk kakitangan kami dan tanggungan mereka," kata Naib Presiden Perkhidmatan Perubatan dan CSR, Etihad Aviation Group, Dr Nadia Bastaki.