SINGAPURA: Amerika Syarikat (AS) kini menumpukan kepada usaha untuk untuk memindahkan pekerja dan rakyat AS yang berada di Afghanistan termasuk wanita dan kanak-kanak, kata Naib Presiden Kamala Harris.

"Sekarang itulah tumpuan utama kami. Kami mempunyai komitmen besar untuk memastikan mereka selamat," katanya pada sidang media bersama Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong di sini hari ini.

Harris tiba di Singapura pada Ahad sempena lawatan rasmi ke Asia Tenggara dan akan berada di republik ini sehingga Selasa.

Beliau berkata dalam konteks pengunduran tentera AS dari Afghanistan pelbagai sudut dan perkara yang perlu diteliti serta dikaji dengan terperinci.

Mengenai hubungan AS dengan dunia, Harris berkata "Saya berada di Singapura kerana komitmen terhadap hubungan kedua-dua negara sejak sekian lama. Hubungan dengan wilayah Indo-Pasifik .. dengan negara-negara Asia Tenggara, khususnya dengan Singapura."

Pada 20 Ogos, AS dan Singapura memperluas bidang kerjasama termasuk iklim dan ekonomi, selain memeterai perjanjian persefahaman (MoU) mengenainya keselamatan dan ruang siber.

Harris, yang diiringi pegawai kanan dari Pejabat Naib Presiden, Majlis Keselamatan Negara dan Jabatan Negara, akan berlepas ke Vietnam pada Selasa petang.

-- BERNAMA