HAJJAH (Yaman): Penduduk Yaman yang tinggal di dalam kem pelarian di wilayah Hajjah utara negara itu sedang menderita dalam keadaan terdesak dengan sedikit cara untuk mengatasi cuaca terik ketika suhu meningkat sehingga 50 darjah Celsius.

"Kami sedang bergelut dengan gelombang haba yang melampau. Ia menyesakkan kami dan anak-anak kami. Menambahkan lagi kepayahan, ribut debu dan pasir yang berlaku tanpa henti menambah masalah kami, membongkar tempat perlindungan kami dan menyebabkan penyakit kepada ternakan kami," kata Muhammad Mutanbek, seorang penduduk kem pelarian di daerah Midi di wilayah Hajjah, memberitahu Xinhua di hadapan pondoknya.

Tiada bekalan elektrik di kem itu, di mana kira-kira 500 keluarga telah menetap di sini selama bertahun-tahun. Menambah keperitan mereka, mendapatkan air juga menimbulkan cabaran besar. Telaga air terdekat terletak berbatu-batu jauhnya, memerlukan perjalanan yang sukar dengan keldai di bawah terik matahari.

Sebagai wilayah yang kebanyakannya gurun, penduduk di sini terbiasa dengan cuaca panas pada musim panas. Tetapi gelombang haba tahun ini telah melampaui jangkaan semua.

Mutanbek berkata kebanyakan pelarian terpaksa membina pondok daripada jerami dan lumpur di gurun, kerana bahan-bahan itu lebih berkesan untuk mengekalkan suhu yang lebih sejuk berbanding khemah plastik yang pernah mereka diami. Tetapi itu masih tidak mencukupi untuk gelombang haba tahun ini.

Seorang pegawai tempatan Ahmed Jarbhi memberitahu Xinhua bahawa gelombang haba tahun ini telah dianggap sebagai "jerami terakhir" bagi banyak pelarian di kem tersebut.

Beliau berkata klinik berhampiran kem itu telah melaporkan peningkatan dalam pelbagai kes seperti strok haba, penyakit jantung, gangguan pernafasan, dan lain-lain, sambil menambah bahawa ia menambah tekanan khusus kepada mereka yang menghidap penyakit kronik.

"Ramai orang tua di kem itu tidak berjaya melalui musim panas ini," kata Jarbhi.

Selain gelombang haba, pelarian juga berdepan dengan kekurangan makanan, ubat-ubatan, kemudahan sanitasi, air bersih -- pada asasnya sebarang perkhidmatan penting. Ramai daripada mereka berpuas hati dengan satu hidangan sehari.

Pada Februari, kerajaan Yaman menganggarkan kira-kira 19,000 individu yang kehilangan tempat tinggal kini tinggal di kem serba kekurangan di Wilayah Hajjah, yang dulunya merupakan medan peperangan yang kejam antara tentera kerajaan dan pemberontak Houthi.

Terdapat kira-kira 3 juta orang yang kehilangan tempat tinggal di Yaman, yang telah terjerumus ke dalam perang saudara sejak akhir 2014. Peperangan itu telah menyebabkan krisis kemanusiaan, dengan lebih daripada dua pertiga rakyat Yaman memerlukan bantuan kemanusiaan.

--BERNAMA-XINHUA