YEREVAN: Hampir 100,000 penduduk melarikan diri dari Nagorno-Karabakh ke Armenia selepas wilayah itu ditawan Azerbaijan dalam operasi ketenteraan, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Menurut jurucakap kerajaan Yerevan, Nazeli Baghdazaryan, menjelang Jumaat, seramai 97,700 orang menyeberangi sempadan untuk menuju ke Armenia.

Berdasarkan statistik, jumlah penduduk Nagorno-Karabakh hanya 100,000 hingga 120,000 sebelum konflik terbaru meletus.

Terdapat kebimbangan bahawa kehidupan Armenia di kawasan itu sejak berabad lamanya akan terhapus disebabkan penghijrahan yang dicetuskan oleh kebimbangan terhadap pemerintahan Azerbaijan.

"Satu hari nanti penghijrahan akan berakhir. Maka yang tinggal hanyalah untuk kita menjaga keperluan ketibaan," kata Menteri Pentadbiran Wilayah dan Infrastruktur Armenia, Gnel Sanosyan.

Nagorno-Karabakh terletak dalam Azerbaijan tetapi kebanyakan penduduknya orang Armenia, Baku mendakwa berkuasa dan Republik Artsakh yang mentadbir wilayah Kaukasus Selatan Nagorno-Karabakh yang menjadi pertikaian telah menyerah kalah.

Wilayah itu telah dikenakan sekatan selama berbulan-bulan, Baku membuka laluan ke Armenia tetapi hanya untuk orang Armenia Karabakh.

-- BERNAMA