JANGKITAN dengan adenovirus iaitu virus zaman kanak-kanak adalah hipotesis utama untuk kes terbaharu hepatitis akut yang tidak diketahui penyebabnya di Amerika Syarikat.

Pusat Kawalan Dan Pencegahan Penyakit (CDC) berkata, pihaknya sedang menyiasat sama ada 180 kes yang dikenal pasti di 36 negeri dan wilayah sejak Oktober lalu mewakili peningkatan dalam kadar hepatitis kanak-kanak atau sama ada corak sedia ada telah didedahkan walaupun pengesanan dipertingkatkan.

Agensi itu pada April mengeluarkan amaran di seluruh negara agar doktor berhati-hati terhadap kanak-kanak yang menghidap hepatitis, yang boleh menyebabkan kerosakan dan kegagalan hati.

Timbalan Pengarah Penyakit Berjangkit CDC, Dr Jay Butler berkata, kira-kira separuh daripada kanak-kanak yang didiagnos beberapa bulan kebelakangan ini juga dijangkiti sejenis adenovirus.

Adenovirus merupakan virus yang menyebabkan selesema biasa.

Bagaimanapun, agensi itu masih menyiasat punca sebenar penyakit yang menyebabkan enam kematian di Amerika Syarikat setakat ini.

Butler berkata, langkah mitigasi pandemik mungkin mempunyai pendedahan terhad kepada adenovirus, yang membawa kepada "mengejar" jangkitan apabila penjarakan sosial dan usaha lain dikurangkan.

Hepatitis yang dikaitkan dengan jenis adenovirus ini hampir secara eksklusif dikaitkan dengan kanak-kanak yang mengalami gangguan imuniti, tetapi kebanyakan kes yang pertama kali dilaporkan kepada CDC tidak mempunyai keadaan sedemikian.

CDC juga sedang menyiasat sama ada jangkitan COVID-19 mungkin memainkan peranan, serta patogen lain, ubat-ubatan dan faktor risiko.

Berbanding dengan kadar pra-pandemik, agensi itu berkata ia tidak melihat peningkatan keseluruhan dalam kejadian hepatitis teruk pada kanak-kanak, yang masih jarang berlaku dengan kira-kira 1,500 hingga 2,000 kes dikenal pasti dalam satu tahun biasa.

Pegawai CDC berkata mereka terus bekerjasama dengan rakan sejawat di Eropah, terutamanya United Kingdom (UK), yang telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 175 kes hepatitis akut tidak diketahui penyebabnya pada kanak-kanak.